Intressant läsning

Dagens ordspråk: Var försiktig med vad du önskar.

Hej!

Idag när jag surfade in på Aftonbladet.se kom jag över en mycket intressant, om än hemsk, artikel.
Artikeln handlade om en kvinna vid namn Maria, 36 år gammal, som över bara en natt blev förlamad och inte kunde gå längre. Hon hade drabbats av en allvarlig myelit - alltså en ryggmärgsinflammation. När jag var 2,5 år gammal fick jag också en myelit, en tvärsnittsmyelit.

Att läsa den här artikeln var inte alls roligt, för jag vill inte att någon i hela världen ska bli drabbad av det som jag också har blivit - en ryggmärgsinflammation. När jag var 2,5 år gammal blev jag förlamad från midjan och nedåt
och det hände över bara en natt, för på kvällen innan kunde jag gå, men dagen efter när jag vaknade på morgonen bar inte mina ben. Det jag drabbades av var ett förkylningsvirus i ryggmärgen. Vanligtvis brukar ju förkylningsvirus sätta sig i näsan och man blir snorig och förkyld, men på mig satte det sig i ryggmärgen och jag blev förlamad. Efter cirka sex månader kunde jag gå igen och nu går jag lite "annorlundare" än vad andra gör, men jag kan fortfarande gå, även fast det är svårare och jobbigare för mig. Dock var ju jag så liten när det hände, bara 2,5 år, så jag kommer ju inte ihåg någonting från när jag blev sjuk. På så vis "vet jag ju inte om någonting annat" eftersom jag inte kommer ihåg det, men jag gör ändå väldigt stor skillnad på att jag INTE ÄR FÖDD med mitt handikapp. Därför tycker jag det är så otroligt tragiskt med det som har hänt Maria, som inte var barn när det hände utan har levt i 36 år och sedan blivit sjuk. Jag påstår inte att det är bra att få det vid någon ålder eller att det är mer "lämpligt" någon gång i livet, för det är det inte. Men jag är glad att jag var så pass liten när det hände och att jag inte nu vid 20 års ålder blev ryggmärgsskadad. Jag hoppas att allt kommer bli bra för Maria och önskar henne all lycka!

På Aftonbladet.se står det lite fakta om Myelit, bland annat att:

*Myelit är detsamma som ryggmärgsinflammation, och orsakar förlamning i olika grad.
*Det drabbar mellan 1–5 på miljonen, både vuxna och barn.

Om ni själva vill läsa artikeln på Aftonbladet.se så är det här länken: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13158603.ab


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0