På Medelhavets vatten

Dagens ordspråk: Simma lugnt.

Jag fortsätter att berätta om vår semester i Alanya i Turkiet! Den 23 juli lättade vi ankar från Stockholm Arlanda för en två veckors semester i härliga, varma och fina Turkiet! Idag ska jag berätta om vår båttur vi gjorde...

På tisdagen när vi var ute på kvällen för att käka och titta runt lite blev vi stoppade av ett par inkastare på gatan. I Turkiet är inkastarna väldigt "på", eftersom de vill att man ska köpa det de säljer, äta på deras restaurang och så vidare. De är väldigt trevliga och artiga och frågar ofta vart man kommer ifrån och pratar sedan ofta på ens eget språk. De inkastarna som vi mötte hälsade och frågade vart vi kom ifrån och sa att de bland annat sålde olika typer av båtresor. Vi hade pratat om att åka på någon båtresa för att få se lite av Turkiet och därför gick vi in i deras butik och lyssnade på vad de hade att berätta och tittade i ett fotoalbum från olika båtresor de arrangerat. Båtresorna var många, bland annat kunde man få åka med någon båt som erbjöd "Hamam", så kallat Turkiskt bad, SPA eller forsränning. Det fanns mycket mer också men vi valde en båttur där man fick åka på Medelhavets vatten, äta mat, sola och bada och se och uppleva olika saker. De sa att man kunde få se delfiner (!!) om man hade tur och att det skulle vara skandinaviska guider på båten. Vi tyckte det verkade jättebra så vi tog den!

Redan på torsdagen var det dags att kliva på båten! Vi blev upphämtade på hotellet vid ungefär 09.30 av en minibuss som skulle köra oss till båten. Vi blev som tur var upphämtade först så vi fick sittplats, men efter att ha hämtat upp mer folk på olika hotell blev platserna fullsatta. Vi alla på bussen trodde nog då att vi skulle åka till hamnen, men icke sa Nicke, haha! Vi åkte till ännu ett hotell och ännu ett och ännu ett...och ännu ett! Vi blev verkligen som packade sillar i den lilla minibussen. Chauffören sa att vi blev så många för att de hade en annan minibuss som egentligen också skulle hämta upp passagerare, men att den bussen hade gått sönder. Så det blev en väldigt varm och mysig resa alla tillsammans när vi fick trängas så, haha! Skämt å sido, alla var nog precis lika lättade när vi äntligen var framme, ;) De kör ju till råga på allt som biltjuvar i Turkiet också!

På båten som vi åkte med fanns ett övre och ett undre däck! På det övre däcket kunde man sola på stora madrasser och det fanns även kuddar. Vi var på det övre däcket i början eftersom att det var bord på det nedre däcket och vi ville se allt när vi åkte iväg! När alla var påstigna och det väl bar iväg tyckte jag det var jättehäftigt! Det var mysigt med gungandet på båten och det var häftigt att se klippor och allt vi åkte förbi. I början av båtresan delades även åksjuketabletter ut. Jag tog en för att vara på säkra sidan och det var då verkligen tur!

På båtturen åkte vi förbi olika grottor och en av grottorna hette "Kärleksgrottan". Det låter så fint tycker jag! När vi åkte förbi den hoppade en kille från båten ner till vattnet för att simma in till grottan. Jag tror guiden kallade honom för "The crazy boy", vilket nog passade rätt bra då det var en hel del vågor att simma igenom tills han nådde grottan. Väl framme klättrade han upp för klippan och gick sen in i grottan och gick till andra sidan. Vi kom efter med båten och när vi var framme stod han på klippkanten, redo att dyka ner i vattnet igen. Det var häftigt att se för det var väldigt många metrar ner till vattnet! Men det klarade han galant, såklart. Han hade nog gjort det väldigt många gånger förut.
Även om vi passagerare inte hoppade från Kärleksgrottan så fick vi hoppa ner från båten och bada! Det var väldigt skönt men jag måste erkänna att det var lite läskigt också. Det är lätt att vara kaxig i bloggen och skriva "Äsch, det var ju bara att hoppa i, varför skulle det vara läskigt?" Men jag tycker att det var lite otäckt. Jag kan simma lite men med begränsade resurser om man säger så, haha. Jag klarar inte riktigt av "Kalle Anka-fötterna" då jag är rörelsehindrad och har lite svårt att gå, men i ett varmt land där musklerna mjuknar går det bättre! Så jag hoppade i och det var jätteskönt och roligt!


Båtturen varade ända till eftermiddagen och det här med illamåendet...jag har nog aldrig mått så illa i hela mitt liv! Vi var uppe på det övre däcket när jag började må jätteilla och då gick vi ner till det undre däcket där det fanns bord att sitta. Där mådde jag mycket bättre, men vägen ner dit, och då inte allra minst trappan, kändes så lång! Båten gungade och hela mitt huvud gungade så jag trodde jag skulle spy. Men en kille som jobbade på båten som var "utklädd" till pirat tog min hand och hjälpte mig till ett bord. Det var mycket snällt! Han såg dessutom vääldigt lik ut som Jack Sparrow (Johny Depp) i Pirates-filmerna. Så ja...jag var i goda händer, ;) Haha!


På båten fick vi även äta lunch innan det var dags att gå i land! Jag mådde så illa så jag njöt mest av att sitta vid bordet och bara ta det lugnt. Vid 17.00-tiden var vi framme i hamnen och det var med viss lättnad vi gick av, haha! Det var jättekul och verkligen en upplevelse! Dock fick vi inte se några delfiner från båten,  men vi fick verkligen en heldag som bjöd på en hel del annat!


Fint väder var det i hamnen när vi åkte iväg en båttur på Medelhavets vatten!


Det var fler båtar som också åkte iväg samtidigt som vi.


"Kärleksgrottan" - Om man tittar noga ser man en kille som klättrar uppför den.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0