Sunny Beach 4 och 5 juli 2010

Vår resa i Bulgarien tog slut väldigt fort kändes det som, speciellt när vi kom hem, och likaså är det med min resedagbok! Idag skriver jag näst sista delen om söndagen och måndagen.

På söndagen och måndagen hade vi de finaste dagarna vädermässigt i Bulgarien! Det var jättevarmt och strålande sol exakt hela dagen. Självklart blev det sol och bad för hela slanten på dagen! Jag har ju redan berättat att poolen var ganska så kall, men den var väldigt fin och det var lugnt där! Det fanns regler om att man inte fick bada om man var alkoholpåverkad (som inte följdes alla gånger av alla, men det var lugnt ändå) och man fick heller inte hoppa i poolen, vilken inte heller kanske följdes alla gånger. Men lugnt var det i alla fall och poolen stängdes kl 19.00 eller 20.00 varje kväll. Vi upplevde att hela hotellet var lugnt och i receptionen hade de till och med vakter som stod där hela tiden! Väldrigt bra med säkerheten!

På lördagskvällen var vi som vanligt ute och åt på någon god restaurang, men vi hittade även en ny gata med basarer som vi inte hade sett förut! Den låg inte på Flower Street (Strandpromenaden) utan lite innan och där hade de lite bättre priser och det fanns väldigt mycket att titta på där. I basarerna sa de på svenska att det de sålde var "jättefint" (fast många trodde konstigt nog inte att vi var svenskar, utan ryssar eller engelsmän), men de pratade inte lika mycket svenska där som de gjorde i Turkiet. Lite varstans i stan fanns även olika Supermarket och de var väldigt bra, för de hade mycket! Där (och i basarerna, förstås) sålde de bodylotion som luktade rosor! Rosor är något som är väldigt känt i Bulgarien, vad det verkade som, och riktig rosenolja kostar lika mycket som guld där. Lite häftigt, tycker jag!

När vi gick på Flower Street för att titta, där det hela tiden gick så otroligt många människor, såg vi något som vi inte tyckte om. Eller, som rättare sagt nästan fick mig att hoppa ur byxorna. Det stod nämligen två män på gatan som den ena höll i en stor, äcklig, fet orm och den andra i en liten krokodil! Jag har aldrig sett ormar mer än på zoo där de är bakom glas och bom och jag har aldrig haft något behov av att se dem i verkligheten heller. Jag tyckte det var jätteäckligt och även plågeri, för de hade de ju bara där i syfte av att turisterna skulle kolla. Usch säger jag bara!

På måndagen var det vår sista "hela dag" i Bulgarien, och då solade vi järnet! Det gjorde vi även på söndagen och alla de andra dagarna med, men ändå lite extra på måndagen för att vi snart skulle åka hem. När vi den kvällen gick på strandpromenaden och tittade, såg vi samma orm och krokodil som vi hade sett innan, men även en till orm som var tjock och gul som slingrade runt hela en tjejs kropp, och även en man som höll i en apa! Jag ryckte till varje gång jag såg dem, haha, men var glad att jag inte stötte på dem helt ovetandes. Något annat som också var väldigt vanligt, var att se häst och vagn som körde människor.

Något som vi också såg i Bulgarien, under någon av våra sista dagar, tror jag, var sekten Hare Krishna. De gick runt och satt på gatan och spelade. När vi var i Bulgarien när jag var liten, såg vi många tiggare, men vi såg inte så många den här gången. Dock såg vi en tjej som gick med en katt i en sjal runt halsen som tiggde pengar av oss. Hon strök mamma på armen och pussade henne till och med! Det är väldigt jobbigt när det är barn som tigger, men hon var nog den enda eller en av få tiggare som vi såg.


Vi solade järnet hela veckan, speciellt de sista dagarna!


Stranden i Sunny Beach på kvällen. Visst är det fint?


Stranden i Sunny Beach är omkring 6 km lång!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0