Magnetkameraröntgen

Dagens ordspråk: En olycka kommer sällan ensam.

Hallå!

Hur är det med er? Jag har haft en jättebra helg! I lördags var jag hos min syster Malin, hennes pojkvän Adde och deras söta lilla son Lowe! Vi hade hur kul och mysigt som helst!

Idag har jag gjort någonting annat som inte alls var lika kul, men något som jag ändå har längtat och väntat efter!
Jag var nämligen på lasarettet och gjorde en magnetkameraundersökning på mina käkleder. Jag har överrörliga leder och just nu har jag problem med mina käkar. Jag har svårt att äta, öppna munnen, gäspa och leden hamnar lätt "ur läge" och den gör väldigt ont. Så idag fick jag äntligen tid till magnetkameran!

Jag har gjort mangetkameraröntgen flera gånger förut och det är aldrig speciellt kul. Tvärtom är det väldigt obehagligt, för man åker in i ett rör och det känns som att man är i ett fängelse under tiden. Det är ett väldigt högt ljud där inne och man får ha öronproppar eller hörselskydd på sig. En bild tar mellan 1 minut till 10 minuter och man får inte röra sig under tiden utan måste ligga alldes jättestilla! Dessutom kan det vara många bilder man ska ta. När jag gjorde magnetkameraröntgen sist, gjorde jag misstaget att titta när jag åkte in i röret och det var väldigt obehagligt. Men man får lyssna på musik när inga bilder tas och då går det bättre att koppla av tycker jag!

Däremot hände det inte en så rolig sak när jag skulle ta sista bildserien! Då var jag tvungen att ha någon sak i munnen så att de kunde ta bilder medan jag gapade. Eftersom jag har sådana problem med min käke är det väldigt svårt att gapa och att hålla munnen öppen så pass länge är om möjligt ännu svårare. När jag var klar och äntligen skulle få ta av mig öronpropparna och allt, kunde jag inte stänga munnen! Min käke satt fast! Käkleden hade gått ur led och jag fick jätteont och det går ju inte att prata med öppen mun heller. Jag blev jätterädd för att jag inte kunde röra leden, men det var bara att tvinga leden och "bända loss" den och slå lite utanför för att det skulle gå tillbaka i rätt läge direkt. Han som gjorde röntgen frågade om det händer ofta, och det gör det tyvärr. Fast den har aldrig blivit så här förut! Så nu känns det lite i käken, men nu är det i alla fall gjort! =)



En magnetkameraröntgen har jag gjort idag av mina käkleder! När jag var klar hade min käkled gått ur led, annars gick undersökningen bra.


Kommentarer
Postat av: AMANDA FALK

usch åkte inte i en sån där när jag röntgade hjärnan, not funny..

Goood night!

2010-08-24 @ 22:05:02
URL: http://amandafalk.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0