Resdagen till Turkiet, 26/7-09

Dagens ordspråk: Allting har en ände. Förutom korven, för den har två.

Hallå på er! Nu är jag tillbaka och kan skriva mycket mer än vad jag kunde igår. Idag har jag fått mycket mer sömn än gårdagen, då jag bara sov 2,5 timmar. Jag kan lova er att jag somnade tidigt igår, haha! Så nu kan jag äntligen berätta om allt roligt som jag har upplevt under förra veckan! Jag ska även svara på alla kommentarer som jag har fått. Tack så jättemycket alla ni som önskade mig en trevlig resa! Jag kan säga att den minst sagt har varit bra, ;)

 Måste bara börja med att säga att dagens ordspråk är så sant som det är sagt, allting har en ändå och det har våran semester i Turkiet också. Snacka om att jag längtar tillbaka! Jag har haft världens bästa semester som man kan tänka sig i the lovely Turkey! Det har varit 40-45 grader varmt varenda dag! Jag vill så gärna åka tillbaka nu, på en gång! Men det är väl det som är det fina med semestrar utomlands, att man längtar tillbaka och att man verkligen har uppskattat det! Eftersom att jag längtar tillbaka så obeskrivligt mycket (gissa om jag har tjatat om det här hemma) så vet man att det har varit bra!

För att inte förvirra er eller göra så att ni missar någonting om min resa, och för att jag inte ska missa att berätta eller visa något, hehe, tänker jag skriva om hela den här veckan i Turkiet, dag för dag i min blogg. Det här inlägget kommer handla om flygresan dit och om hur det var att komma dit på natten till Side, staden som vi var i, och om New Garden, lägenhetshotellet som vi bodde på.,  På så vis får jag ett fint minne sparat här på bloggen från resan och ni får ta del av allt skoj som jag har varit med om!

Flygresan från Landvetter: Vi packade in allting i bilen och oss själva och åkte till Landvetter i Göteborg, vid kl 10.00 ungefär den 26:e juli. Jag var jättenervös inför hela resan, bara tanken av att flyga var nervöst eftersom att jag senast flög när jag var  6 år gammal. Innan dess hade jag flugit en gång också. Jag tänkte på att om jag klarade av det då, varför skulle jag då vara nervös nu? Det funkade väl inte fullt ut att tänka så men, haha, men allting gick jättebra när vi väl kom till planet. Det tog väl en ungefär 3timmar för oss att åka upp till Göteborg och till flygplatsen. (Vi stannade en sväng efter vägen och åt på ett ställe som hette Rasta. När vi skulle ut därifrån stod det som spön i backen, det regnade som bara den!) Väl där fick vi leta parkering och sen gå och hämta bagagevagnar. Efter det blev det incheckning och gå igenom alla säkerhetskontroller. När allting var klart fick vi gå lite i taxfreen! Sådär jättelång tid hade vi inte på oss för vi var tvugna att gå till avgångshallen ganska snabbt. När vi kom dit fick vi sitta och vänta tills det var dags att gå på planet! Väl inne på planet fick vi våra platser och jag satt närmast fönstret och där satt jag nog klistrad under hela resan ner till Turkiet, haha! För mig var det ju en upplevelse att bara åka flygplan igen, så det tyckte jag om. De visade även en film där, Bröllopsduellen! Jag har velat se den och fick göra det nu, men jag vet inte om jag kollade så mycket direkt. Allt annat var så spännande runt omkring. Planet skulle gå vid kl 16.35, men det var lite försenat, men när vi väl kom iväg så tog det bara 3 timmar och 15 minuter! Resan var annars  beräknad att ta 3h och 50min, men vi hade medvind hela vägen så det gick snabbare. När vi gick av planet höll jag på att få en chock för att det var så varmt! Det var 38 grader då på kvällen, så det var lite mer än vad jag var van vid. Men gissa om det kändes bra att vara i Turkiet! Efter det fick vi gå igenom fler säkerhetskontroller och sen hämta vårt bagage. När vi var klara med det fick vi hoppa på transferbussen som skulle ta oss till Side! Där var det som tur var luftkonditionering så det gick bra och bussresan gick ungefär på en timme. Där fick vi reda på av vår reseledare att Turkiet ligger mer i Asien än vad det gör i Europa! Turkiet ligger 97% i Asien och 3% i Europa, det tyckte jag var coolt. Hon berättade lite information med om att vi helst skulle dricka vatten på flaska, för de har en helt annan tarmflora än vad vi har. Hon sa även att vi skulle dricka en liter per 10 grad, alltså en 4liter vatten per dag. Något annat som lät bra som hon sa var att det var 27 grader i havet! Tänk er utepooler här i Sverige, där är det väl en 25 grader om man har tur, men här var det 27 grader i vattnet. Skönt!
Hon åkte inte med oss hela vägen utan gick av efter halva ungefär. På vägen till vårt hotell New Garden, som låg först av alla, såg vi en massa bensinmackar! Det var så mörkt ute så mycket mer gick inte att se, men låg det en bensinmack på höger sida så låg det en på den högra också. "Åh, en bensinmack" sa vi hela tiden, haha!

Till vårt hotell kom vi ungefär kl 23.30. Vi fixade då aircondition på vårt hotellrum,  vet inte hur vi hade klarat oss annars. Vi fixade deponeringsskåp också så att vi kunde låsa in alla våra pengar och pass. Mycket mer gjorde vi inte för vi var så trötta! En ung kille i receptionen hjälpte oss med att ta in väskorna bara och som tur var låg vårt rum på första våningen. Vi mötte även en till man som jobbade i receptionen, Nebil hette han, som var jättetrevlig! Han hade jättestora ögon och sken alltid upp när vi såg han senare i veckan. Då när vi kom hälsade han oss välkomna och så och vi sa att vi skulle prata lite mer dagen efter, eftersom att vi var så trötta. Det var bara att lägga huvudet på kudden och så somnade jag i alla fall, ;)
Jag som har svårt att sova borta var så trött att det inte blev några problem alls! Det enda som vi gjorde utöver det var att bestämma att vi skulle åka till stranden dagen efter, alltså på måndagen. Det var ett mycket, mycket bra val och det blev mycket bättre än vad vi hade väntat!



Från Landvetter Flygplats åkte vi med Novair, från Apollo, till flygplatsen i Antalya i Turkiet.

Så här såg sovrummet ut på vårt hotell New Garden! Bilderna är tagna ifrån apollos hemsida, för jag tog ingen bild på sjävla rummen.


Det här är det kombinerade stora rummet med köket. Det var ett jättestort fönster och vi hade lite utsikt ut mot poolen. Vi hade även en balkong, som vi först inte hittade när vi kom dit på kvällen, haha! Vi trodde att vi inte hade fått någon, fast vi hade bokat med balkong. Men balkong hade vi alltså. Skönt att rummet låg på första våningen. Man ska ju ha tur någongång!

Det här var alltså första inlägget om vår resa, dagen då vi kom till Turkiet! Vi räknade inte det här som vår första dag utom som resdagen, för vi hade hela nästa söndagen för vi åkte inte hem förrän på kvällen. Missa inte nästa inlägget om vår första riktiga dag i Turkiet!









Kommentarer
Postat av: J O S E F I N E

Ni ser ut att haft det helt underbart :)



Sv; Ja, men precis! Härligt att du får uppleva det nu då haha, här har det varit sämst väder som sagt ;(

2009-08-04 @ 19:03:25
URL: http://jjossues.blogg.se/
Postat av: Linda - det handlar om helheten!

välkommen hem får jag lov att säga! =D

2009-08-04 @ 19:57:59
URL: http://lindapyykkonen.blogg.se/
Postat av: Nakenhunden

Spännande att resa!! =)

Roligt att läsa och kolla på bilderna! =)

Man blir bara så avundsjuk..... =)



Tackar!

Ja, det ser fräschare ut med lite nygjorda slingor i håret! =)

Händer i veckan då?

Kramar

2009-08-04 @ 20:01:11
URL: http://nakenhunden.blogg.se/
Postat av: Erika

Haft det bra då? :)

& hur är läget?

2009-08-04 @ 20:56:08
URL: http://icanpikan.blogg.se/
Postat av: Maria

Vad roligt att höra om resan, ser framemot fortsättningarna på inlägget. :)



svar: Ja det har du rätt i! Speciellt spelen är alltid jätteroliga till en början. :P



Kanske det berodde på jet-lag eller något sådant att du inte fick så mycket sömn första natten. Man har ju hört att det kan vara så första dagarna efter en lång flygresa.

Wow, då var det ju lika varmt i havet där som det är i luften här när vi tycker att det är varmt. :P

2009-08-04 @ 21:04:00
URL: http://various.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0