31/7-09 Femte dagen i Side, Turkiet

Dagens ordspråk: Själviskhet är inte att leva som man själv vill, utan att tvinga någon annan att leva som man själv vill.

Jag ber om ursäkt för dålig uppdatering både idag och igår! Igår var jag med en kompis och hjälpte till med en sak, så jag hann inte sitta så lång stund vid datorn. Jag hann dock börja på inlägget igår och skrev klart det nu alldeles precis.
Hoppas att det inte gör någonting, men missa inte inlägget under!

Idag har jag haft en till dag i sköna solen, underbart! Inte ett enda moln har konkurrerat med solen, då är det som det ska vara. Jag hoppas att dåligare väder inte är på ingång nu. Jag hoppas på att hela augusti blir fin och varm!

Femte dagen i Side, Turkiet fredag: Idag blev det minsann ingen dag vid poolen i alla fall! Idag ville vi åka ner till stranden, trots all sand som hamnade överallt och alla vågor som ibland var lite för höga och jobbiga så att det blev svårt att gå. Vi ville dit för vi visste inte om vi skulle komma tillbaka dit på lördagen heller och på söndagen skulle vi ju åka hem. Vi ville även passa på att ta lite bilder också och det fick vi gott om!

Tog badbussen ner till stranden vid den vanliga tiden efter frukosten, kl 10.00. Jag har för mig att det var ganska många som ville åka till stranden den dagen och mer blev det under dagen. Det var lite molnigt också, men inte moln så att de störde solen, de var långt borta. Men de förekom i alla fall och det var mer än vad vi hade sett de andra dagarna! Det var även lite svalare, om man nu kan kalla den temperaturen som det var sval, men svalare än vad det hade varit i början av veckan i alla fall.
När vi kom upp ifrån att ha badat i havet en stund, såg jag hål i stranden. Jag frågade mamma vad det var men hon var inte säker. Jag började tänka på ormar och skrämde upp mig själv med min egen fantasi, men det visade sig lite senare att det inte var ormar, tack och lov. Däremot var det en krabba som steg upp ur ett sånt där hål! Jag har nog aldrig sett en livslevande krabba förut, vilket jag är tacksam över, men nu såg jag den på nära håll. Det var många som ville ta kort på den, även vi, och gissa vart den tog vägen? Jo, under min solstol! Jag låg ju redan där och nu kom det jättemånga som ville ta kort på den. Någon tjej ville att jag skulle resa mig upp så att hon kunde luta min solstol och ta kort på den. Är du galen, tänkte jag! Den där springer snabbare än vad jag gör! Haha! Hon fick tjata ganska mycket på mig för att jag skulle resa på mig men jag gjorde det tillslut. Hoppas att hon fick bra bilder!

Åkte väl hem från stranden vid den vanliga tiden och då vilade vi en stund och gjorde oss sen i ordning för utgång.
Idag gick vi till den restaurangen som vi var på i tisdags, Lavash! En av dem som jobbade där såg oss när vi var på väg dit och han började flina och blev jätteglad! Att vi kommer tillbaka till en restaurang betyder ju att vi tyckte att den var väldigt bra, så det förstod han nog. Han drog ut stolarna och satte in den åt oss allihopa. Efter att vi hade beställt vår mat kom han tillbaka och gav mig någon slags blomma, eller vad man nu kan kalla det. Han sa att jag skulle lukta på den och det gjorde jag. Den luktade ganska gott! Sen sa han att jag fick den, det var snällt! Jag tror att det kanske var någon krydda vid närmare eftertanke, för lukten som den gav kändes som den kryddan jag hade på maten. Jag är inte säker, men det kan vara så!
När vi skulle gå ville de bjuda oss på frukt igen, som de gjorde i tisdags! De var så snälla där så det var jättetrevligt. Vi trodde att vi skulle få ett likadant frukfat som i tisdags, men istället fick vi ett annat med en skål med eld i som föreställde en fågel! Det såg riktigt coolt ut! Servitrisen som serverade den hade frågat mig förut vad jag hette och när han nu sererade frukten sa han "For Marie!" med ett stort leende! Sen när vi skulle gå tillbaka till hotellet vinkade han och sa "Hejdå Marie" på svenska. Det hade varit lite passande om jag hade tränat in "hejdå" på turkiska där, men det hade jag inte tänkt på innan. Det får bli nästa gång!

Flera dagar under resan hade vi sett folk som hade jättefina handdukar, som vi hade sett på olika marknader. Vi ville också köpa några handdukar därifrån, som minne, och på tillbaka vägen till hotellet gick vi förbi några stånd med handdukar. En utav dem ville ha jättemycket betalt för sina handdukar, vilket vi tyckte var väldigt dyrt eftersom att kvaliten säkert inte är den bästa och för att handdukar i Sverige inte kostar så mycket. Eller ja, det var ett argument vi tog ibland, ;)
Vi gick då vidare en liten bit och kom till han som hade sålt Adidasjackan till mig. Han försökte också ta bra betalt men vi prutade och fick dem tillslut till ett bra pris. Varför betala mer än vad man behöver när man kan pruta. Han tyckte nog att vi var lite jobbiga, för han drog en suck och sa att vi fick dem till det priset vi begärde, haha! Det är ju känt att de tycker att vi svenskar är snåla. Jaja, vi fick i alla fall två handdukar från Lacoste som var väldigt stora och fina!

När vi kom till hotellet gick vi till baren och pratade med hotellägaren. Vi hade tänkt att vi skulle äta mat där sista kvällen på deras buffée. Skåningarna (vet inga namn så får bli så) hade ätit där några gånger innan så de sa att det var bra. Vi var tvungna att boka bord kvällen innan ifall alla borden skulle bli upptagna. De skulle även ha lite underhållning där, bland annat en trollkarl, breakdance, Michael Jacksson show och poolparty på kvällen/natten. Där gav jag er en liten hint om vad morgondagens inlägg kommer innehålla, ;)


En av Lacoste handdukarna vi köpte. Är lite mer mönster på den än vad bilden
visar.



Här är krabban som vi såg på stranden! Även den krabban som sprang
under min solstol så att jag fick springa därifrån när alla ville ta kort.
Jag tyckte inte om den då, men nu så här i efterhand kan jag ju säga att den
var ganska söt, när den är på datorn. Men njae, det är ganska skönt att jag slapp
se någon sån mer igen.





Bilder ifrån stranden.


På fredagen märkte vi att jag var lika lika brun som dörren. Eller kanske
brunare. Benen ser brunare ut i alla fall.


Idag åt vi på restaurangen Lavash igen.


På restaurangen fick vi jättegott bröd - som heter Lavash! Det är jättestort
och fluffigt först och sen sjunker det ihop, som det har börjat gjort på bilden.
När det har svalnat blir det som tunnbröd fast lite knaprigt. Ovanpå är det
sesamfrön.


Den här blomman, om det inte är någon krydda, fick jag av en av servitriserna.
Han ville att jag skulle lukta på den och sen sa han att den var till mig. Luktade
ganska gott faktiskt. Bilden blev  väldigt suddig bara.


Det här fick vi gratis efter maten! När den ena killen serverade som tidigare
hade frågat om mitt namn, sa han "For Marie!" och log. Gulligt!
Den gröna frukten var jättegod men vi vet inte alls vad det var. Det visste
inte dem heller. Det var någonting från Indien i alla fall, smakade sött.
Vi åt bara det som var inuti men sen fick vi reda på att vi skulle äta skalet också!
Var mycket godare än vad det kanske låter, hehe.

Kommentarer
Postat av: Anonym

kolla min blogg, gissa rätt & få en länkning!

2009-08-09 @ 02:34:21
URL: http://eswalander.blogg.se/
Postat av: Carro

svar:tack så mycket(A) Skönt med en resa till turkiet :)

2009-08-09 @ 10:35:09
URL: http://carolineamandaanette.blogg.se/
Postat av: Erika

Mums med en massa frukt :D



Vad gör du idag? :)

2009-08-09 @ 12:33:27
URL: http://icanpikan.blogg.se/
Postat av: Carro

svar:tyvärr inte :( Min smärtlindring ligger på apoteket och där är ju tyvärr inte öppet idag, och får inte äta alvedon heller ! Så jag får hålla ut till imorgon :(

2009-08-09 @ 14:07:58
URL: http://carolineamandaanette.blogg.se/
Postat av: Anonym

okej, planer för dagen då? =)

2009-08-09 @ 16:02:10
URL: http://josefinesoderberg.blogg.se/
Postat av: Maria

svar: Tusen tack! :D Den var riktigt bra!



Vad billigt ni fick den ändå! Det är säkert bra att kunna pruta om man är utomlands.

I vissa länder anses det ju artigt att pruta ner priset, här i Norden skulle ju försäljarna tro att man är lite konstig om man gick och försökte pruta i klädaffärer (tekniska saker prutar man ju såklart på här också förstås).



Ja, korsord och sudokun är jättebra för att träna upp hjärnverksamheten. Läste att de som är bra på matematik är bra på sudokun också, vet inte om det stämmer men säkert blir man bättre på att tänka logiskt om man håller på mycket med sudokun.



Du får väl försöka övertala dina föräldrar att ni ska åka nästa år igen :)

2009-08-09 @ 18:06:59
URL: http://various.blogg.se/
Postat av: Anonym

okej,badat =)

2009-08-09 @ 19:30:29
URL: http://josefinesoderberg.blogg.se/
Postat av: Carro

svar:haha, tro mig ;) Har aldrig längtat så mycket till apoteket :D

2009-08-09 @ 19:58:37
URL: http://carolineamandaanette.blogg.se/
Postat av: Erika

sv. Jaha okej, men det är ju nice :D

Själv har jag mest varit hemma och bara tagit det lungt ;p

2009-08-09 @ 20:30:46
URL: http://icanpikan.blogg.se/
Postat av: Erica

Svar: Bara bra, själv då? =)



SÅ kul att se bilderna från resan!

2009-08-09 @ 21:19:51
URL: http://faithhopelove.blogg.se/
Postat av: Emma

ja hotellet hade en egen strand, 20 meter från poolen kanske :D

2009-08-09 @ 21:39:44
URL: http://emmichs.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0