30/7-09 Fjärde dagen i Side, Turkiet

Dagens ordspråk: Om du vattnar den och den dör, då är det en planta. Om du drar upp den och den kommer tillbaka så är det ogräs.

När man är hemma i sin egen vardag, så märker man hur fort dagarna verkligen går. Idag är det fredag och förra fredagen var jag i Turkiet. Det har gått så fort! Tänk att det snart redan var en vecka sedan vi var där! Det känns konstigt, men det som är ännu konstigare är nog att förra veckan är en av de veckor som har gått fortast i mitt liv, haha!

Idag har jag varit på stan en sväng med mamma och syrran! Malin och Adde kom hit med Lowe idag och medans de stannade hemma gick vi på stan och kollade. Jag hittade ingenting men syrran hittade en hel del fint till lilla Lowe! Affärerna har väldigt mycket rea fortfarande och har inte fått in så mycket av höstkläderna än. Tur det, höll jag på att säga. Jag vill inte att sommaren ska ta slut!

Fjärde dagen i Side 30/7 torsdag: Idag var det en stor marknad i Manavgat som ligger i Turkiet. Vi fick höra om den marknaden när vi satt på bussen in till Side från flygplatsen. Marknaden var fem fotbollsplaner stor, sa dem. Där måste de ha haft riktigt mycket med kläder, skor och väskor och allt annat som de säljer där. Marknaden hade öppet från kl 07.00 på morgonen till kl 19.00 på kvällen. Mamma och jag ville gärna åka dit och kolla men det var så varmt så vi bestämde oss för att inte åka dit, men Anders åkte dit för att kolla. Vi orkade inte gå i 40 graders värme och ville inte slösa en dag med solningen heller, så vi gick ut och lade oss vid poolen istället! Där solade och badade vi hela dagen och lite senare på eftermiddagen märkte vi att det var några mer svenskar som bodde där, på samma hotell som vi! Dem var ifrån Malmö i Skåne sa dem, de var jättetrevliga och tyckte att det var lika roligt som vi att det fanns några svenskar där att prata med, för det var mest turister från Tyskland där, som antog att vi också var från någon Tysk stad. Dem pratade vi ganska mycket med unde resten av veckan också. De skulle vara där en vecka längre än vi också, fuskigt! De var två familjer som var där och två utav dem hade blivit sjuka! Den ena mamman hade fått 39 graders feber och den ena dottern hade fått någon pärla i örat som de hade fått åkt till doktorn med, eftersom att den låg och skavde. Jag tyckte jättesynd om de, tråkigt att bli sjuka på semestern. Men det var ju tur att de hade två veckor i alla fall, så de får ju förhoppningsvis njuta av solen några fler dagar än om de bara hade varit borta en!

På kvällen kom vi på att vi skulle åka in till Side centrum igen. Vi hade hört att man kunde åka ett traktortåg där, som skulle gå en liten bit i Side. Vi trodde att det skulle gå lite längre, som det tyvärr inte gjorde, men vi kom till en marknad i alla fall! På marknaden där fanns det inte så många stånd, men jag handlade lite i alla fall. Jag köpte mig ett Dolce&Gabana skärp, ett halsband och två parfymer! Parfymerna var Lacoste - Touch of pink och Escada - Pacific Paradise. Jag tyckte att det var riktigt fina saker och jag fick det till ett bra pris!
Efter att ha gått där och tittat tog vi en taxi till en restaurang som låg nära vårt lokala centrum, som hette Umut.
Vi hade läst om den också på internet och det verkade som om den var bra. Det var nästan fullsatt där inne men det fanns ett bord ledigt till oss. De hade en stor platt-teve där inne och gästerna kollade på fotboll. Rätt vad det var började de applådera och tjoa och då var det någon som gjorde mål. haha. När vi ville betala där ville de absolut inte att vi skulle göra det. De ville bjuda på kaffe eller te också, för att de tyckte att vi var deras vänner. Jag som varken dricker te eller kaffe fick tacka nej men mamma och Anders tog. Hoppas de inte tog illa upp, men jag kan inte hjälpa att jag inte tycker om varma drycker, hehe (=

På vägen tillbaka till hotellet såg vi en kamel mitt i alltihop! Eller inte bara en utan två, vad jag antog att det var,en kamelmamma och sin kamelunge! De stod någonstans på en gräsplätt och en man ville försöka få oss att rida på den stora kamelen mot betalning. Aldrig! Jag tycker att det är plågeri att ha kameler sådär som måste bära runt på människor som vill rida på dem. De blir ju väldigt utnyttjade. Vi frågade mannen hur gammal kamelungen var och han sa ett år ungefär. Stackars den, han eller hon vet vad han har att vänta sig!

Just ja, det hände en lite rolig grej när vi var i centrumet i Side. Vi gick in i en affär där de sålde mycket halsband och accessoarer (inte där jag handlade mina) och där kom en man fram till oss som jobbade där. Han frågade vart vi kom ifrån och visade lite av sina svenska kunskaper. Han frågade mig sen om jag pratade engelska och då sa jag ja.
Vår konversation lät ungefär så här:

-How old are you?
-18.
-Do you have a boyfriend?
-Yes.
-Oh, you broken my heart Marie!


Haha, det tyckte jag var lite kul. Sen sa han till mamma att "She seems like a very clean and quiet girl." Hm, okej, tänkte jag. Sen frågade han mamma om det han sa var bra. "It's okay" svarade hon då. Han borde ha frågat vad jag tyckte om det, ;)



Idag blev det ännu en dag vid poolen vid hotellet. Det var en fem fotbollsplaner
stor marknad i Manavgat, men vi hoppade över den när det var så varmt.



Mitt Dolce&Gabana skärp som jag köpte på en marknad inne i Side Centrum.


Ett halsband som jag köpte på samma marknad.


Lacoste - Touch of pink


Escada - Pacific Paradise. Tyvärr blev förpackningen lite skadad i resväskan hem.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0