Tips!








Jag var 10 år när jag började få min värk.
Under den tiden var det som jobbigast för jag hade ingen aning om varför det gjorde ont.
Att veta anledningen till varför man har ont är jätteviktig för det är lättare att acceptera det om man vet varför!


Jag har en bok här hemma som jag kallar Min värk bok.
Det var en bok som jag skrev när jag började få min värk. Där beskrev jag i detalj hur jag mådde och hur värken kändes och vilket datum det var. Jag skrev varje dag hur jag hade mått under dagen och om jag hade gått hem från skolan.
Under den tiden gick jag hem ganska ofta från skolan för att jag inte mådde bra. I min bok står det att jag ibland hade  så ont att jag inte kunde gå, och att en tröja kunde göra ont för att det stack i mina nyckelben. Det står att jag hade jätteont i min högra tumme när jag tvättade händerna för att det stack i den. Det är nervvärk och det är väldigt obehagligt. Det står även att det killade i mitt ben, nästan som om det skulle kittlas och att jag inte kunde göra någonting åt det för det var inne i benet.


Allt det som jag har skrivit i min värk bok har hjälpt mig då jag har tittat i den.
Om jag är i en period där jag har jätteont så kollar jag i den här boken och då brukar jag tänka att jag har ont nu, men det är ingenting emot vad jag hade då, för då var det mycket värre.
För mig är det en tröst att tänka så att jag har haft det värre förut och att jag inte har så ont nu, även om jag har väldigt ont.
Det är ett tips som jag tycker är väldigt bra och det är någonting som jag skulle vilja råda andra till att också göra som har väldigt ont.


Det finns givetvis andra saker som man också kan tänka på när man har ont.
Man ska tänka på någonting annat än att man har ont. Det är jätteviktigt att man inte sitter och tänker på det. Det hjälper verkligen inte och det blir bara värre. Försök att tänka på någonting annat eller gör någonting. När jag har ont brukar jag vilja göra någonting kul som får mig att inte tänka på att jag har ont. Jag kanske tex spelar klarinett eller gitarr, tittar på en bra film eller läser en bok. Göra någonting som får en att inte tänka på smärtan, för man fastnar i det  annars. Om man har värk som man måste leva med så måste man koppla bort den så mycket som möjligt. Att bara tänka på att det gör ont gör det ännu jobbigare.


En sak som är bra att ha när man har ont är en vetevärmare. Det är som en tygpåse med vete i som man värmer i micron. Att ha värme på det stället man har ont på är jättebra för det hjälper verkligen! Att sitta och vara kall är inte heller bra för då spänner man sig, och ju mer man spänner sig desto mer ont får man. Det är viktigt att försöka slappna av och inte spänna sig.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0