Ett gott skratt förlänger faktiskt livet!



Ett gott skratt förlänger livet, brukar man ju säga.
Men att ett gott skratt faktiskt förlänger livet brukar man kanske höra så ofta.                          
Men det gör det, och det lärde jag mig idag!

På torsdagar har jag teoretiska idrottslektioner och just nu pratar vi om hälsa.
Jag skrev tidigare ett inlägg om vad hälsa är för mig och att det inte bara behöver betyda att man rör på sig eller är frisk eller sjuk.
Men det var inte det som vi pratade om idag. Vi pratade om att när man skrattar så frigör kroppen endorfiner. Det gör att man blir piggare. Man kan säga att det är som "kroppens drog" ungefär. Men det är inte bara endorfiner som frigörs, kroppen producerar mer antikroppar! Det är dem som håller bort virus och gör att man får större motståndskraft mot sjukdomar.
Vi skojade om det, min lärare och jag, att när det går förkyldningar i skolan och så ska man skratta mycket så kanske man håller sig frisk. Haha!

Men att man mår bra när man skrattar har ju inte bara med endorfiner och antikroppar att göra.
Man har ju helt enkelt roligt och det gör ju självklart att man mår bra! =)

Kommentarer
Postat av: Ammii

att skratta är det bästa som finns haha :P

2008-09-19 @ 17:46:03
URL: http://ammiis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0