Lov utan läxor är ett bra lov


Hallå hallå!

Inatt övergick sommartiden till vintertid!
Nu finns det ingen återvändå till sommaren längre, höll jag på att säga. Det finns det ju aldrig, men nu är det höst!
Det som är bra med vintertid är, att man vinner en timme. När det blir sommartid förlorar man ju istället en timme, och då kan det bli jobbigt för dem som jobbar skift. Då får dem en timme mindre att sova innan de ska iväg att jobba igen.
Men nu är det ju som sagt vintertid, och imorron får vi igen en timme!

Idag har jag gjort klart nästan alla mina läxor som har jag nu.
Jag hade psykologiläxa som skulle mailas in på onsdag eftersom att vårat lov börjar imorron, och den gjorde jag klart i morse! Psykologiläxorna brukar ta mest tid, och det gjorde även denna, men det tog inte lika lång tid som det ibland annars kan göra. Skönt var väl det!
Jag har även gjort min läxa som jag hade i idrott och hälsa. Där hade jag som uppgift att skriva ett arbete om ett kroppsideal, och jag valde anorexia och bulimi! Det är två hemska sjukdomar, usch! Men det är samtidigt intressant att läsa om dem och få en inblick i hur dem har det. Det arbetet tog ganska lång tid att göra, men nu är jag äntligen kvar!
Det enda som jag inte har hunnit att göra idag, är några frågor i samhällskunskapen om USA. Men det är inte så mycket, så det fixar jag snabbt imorron! Det som är bra med att vara klar med alla läxorna är att jag inte behöver ägna mig åt att göra det på lovet! Då kan jag ägna den energin till att göra någonting roligare istället för att hänga framför böckerna.
Det har varit så mycket nu i skolan tycker jag, och jag behöver verkligen vila och ta igen mig och då passar det jättebra med lov den här veckan!

Vad har jag mer gjort idag då, förutom att ha gjort mina läxor?
Jag har tagit det lungt och vilat, det har varit sånt busväder ute med både blåst och regn så jag har inte kunnat åkt ut och cyklat som jag annars hade velat gjort idag. Istället har jag varit inne och myst.
Jag kollade på en dokumentär på 4:an förut, som hette "Världens längsta tonåring". En intressant dokumentär var det faktiskt. Den handlade om två killar och om en tjej, som var väldigt långa för sin ålder.
En av killarna som var 19 år mätte hela 2,30 meter! Han var verkligen jättelång, och han höll på att bli Världens längsta man. Jag tror att dem sa att världens längsta man var 2,35 m, så han var ju inte långt ifrån. Tjejen som dokumentären också handlade om, var 12 år och 1,85 m lång! Hon led av sin längd, och det förstår man ju. Det kan inte vara roligt att vara så lång, och speciellt inte när man är 12 år.
När jag tittade på dokumentären började jag fundera på vilket som var värst, att vara dvärg och kort, eller vara 2,30 m och jättelång! Jag tror att bägge alternativen är väldigt jobbiga, och att det faktiskt är dolda handikapp!
Det är inte alla handikapp som är synliga. Titta bara på dyslexi när man har svårt att läsa och skriva, det ställer ju till det för folk i vardagen. Samma sak är det ju med dem som tex har panikångest, och inte kan vara på ställen tillsammans med många människor. Och hur handikappande är det inte att tex ha en fobi? Tänk dig att du har en fobi för hissar, och du ska till ett ställe där det bara finns hiss och inte trappor? Det gör ju också att det blir svårt.
Det finns många fler exempel på dolda handikapp, som man kanske inte tänker på.
Jag har ju ett fysiskt handikapp där det syns att jag har svårigheter med att gå. Men att det också kan vara handikappande att tex vara laktosintolerant kanske man inte tänker på. Eller att vara allergisk.
Som sagt, det finns massor med exempel! Kommer ni på något som kan vara ett dolt handikapp?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0