Öppet hus



Hejsan!

Nu har min helg börjat "på riktigt". Helgen började ju igår, men eftersom att vi var i skolan idag så kännes det inte riktigt som helg igår. Men nu har jag i alla fall varit i skolan de där 3 timmarna och får vara ledig på måndag. Det känns skönt! =)

När jag och Chenfei kom till skolan, visste vi inte vad vi skulle göra. Vi hade inte fått något schema, bara fått reda på att vi skulle vara där vid 10.00. Men vi såg våran musiklärare och han gav oss ett schema. Där stod det vilka tider vi skulle hålla reda på och så, och först skulle vi in till aulan och lyssna på när några musik-esteter från 3:an spelade!
De spelade fyra olika låtar, men jag kommer inte ihåg namnet på alla. Men de gjorde det i alla fall jättebra, och det var folk som hade kommit hit på öppet hus som lyssnade, och vi andra på skolan som också ville höra.
Efter det gick vi ut och minglade lite i rasthallen, pratade med kompisar och så. Vi träffade även på några stycken som pratade med våra lärare på estet om musikprogramet, så vi pratade lite där också.
Lite senare skulle vi ha lektion, och vi fick göra rytmövningar på kongastrummor!
Vi skulle trumma i olika takter och göra någonting speciellt med det, med trioler och fjärdedelar och lite annat.
Tyvärr kunde jag inte vara med hela tiden på övningen, för att jag får jätteont i armar och händer av att slå på kongastrummorna, så jag fick titta på lite. Men det är nyttigt det med så det gjorde ingenting!
Efter den lektionen fick vi gå ut och mingla igen innan det var dags att gå hem!

De är inte alla som vet att estet faktiskt är en bra linje. Många pratar om en "ordentlig" linje som samhäll och såna saker, men estet är minst lika bra som sam, för vi får samma behörighet till universitet och högskolor efter gymnasiet, och det är det som inte många vet! Skillnaden mellan estet och sam, är bara att sam läser språk och vi läser musik istället.(Men vi läser ju självklart engelska och svenska A och B, och man kan välja till språk)
Annars är det ingen skillnad. Jag trodde också att estet inte var någon bra linje först, och jag tänkte absolut inte välja den linjen, men när jag fick höra att estet var som sam, då blev mitt första val estet! Om man ändå spelar på fritiden och vill läsa en bra utbildning och ha tre roliga år, då tycker jag att man borde gå estet. Vi får ha roligt varje dag, stå på scen och göra det vi vill, samtidigt som vi får behörighet till att utbilda oss på universitet och högskolor m.m. efteråt.
Och det är ju inte bara estet musik man kan gå, man kan även gå bild och andra inriktningar. På min skola kan man bara välja mellan inriktningarna bild och musik, men i andra städer kan man bland annat välja dans och teater. Jag tror även att jag har läst någonstans om att man kan välja akrobatik också, men jag ska inte säga att jag är säker.
Jag tycker i alla fall att estet är en jättebra linje, och har ni några frågor om estet-musik programet så är det bara att fråga!



Det här var en av skyltarna som var vid Estet!
Det fanns andra skyltar med, men dem fick jag inga kort på.
Där stod det bland annat att "Estetare är hetare" , det stämmer bra! ;)

Kommentarer
Postat av: Anja

Okej, då vet jag det!

2008-11-08 @ 19:48:23
URL: http://originalet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0