Ingen brandkår i år på Lucia i skolan!


Hejhej!

Nu är det äntligen fredag igen, och exakt en vecka kvar till jullovet!
Nu är det inte alls långt kvar, härligt!
Och snöat massor har det gjort idag!

Idag i skolan samlades alla inne i aulan för att se på luciatåget!
De som var med var tjejerna från estet trean på skolan, och de gjorde det jättebra!
Det var jättefint, och de sjöng flera låtar. De sjöng solo och i olika stämmor och de gjorde det jättebra, så det var roligt att titta på. Förra året var det ju den 13 december på fredagen, och då hade vi också luciatåg på skolan.
Det var bara det att flera saker inte blev som lärarna hade tänkt sig. Det hela började med att brandlarmet gick, och alla fick gå ut. Vi trodde först att det bara var en övning, och tyckte att det var olämpligt att ha det just då, när alla skulle in i aulan och det var jättekallt ute. Men det visade sig att det inte var en övning, och brandkåren fick komma!
Hela skolan stod inte i lågor, det var glöggen i kafeterian som hade kokat över, haha. Det var det som hade utlöst larmet, och därför fick vi alla gå ut. När brandkåren hade varit där, fick vi gå in i aulan igen. Då trodde vi att vi skulle få se på ett luciatåg, men så blev det inte. Det var flera stycken som hade haft lussevaka på torsdagen in till fredagen, och var fulla.
Rektorn blev jättearg och bad dem gå hem och sova istället. Så hela luciatåget blev inställt tills efter lunch. Då fick vi titta på luciatåget. Men då var det inte lika mysigt när det var ljust ute...

Aja, luciatåget gick ju bättre i år i alla fall!
Efter att vi hade varit i aulan, fick vi gå ut till kafeterian där det bjöds på glögg, lussebullar och pepparkakor.
En stund efter det, var det dags att gå in i aulan igen! Vi skulle ju ha en temadag idag, som handlade om antidroger.
Det var en föreläsaren som berättade för oss om folk som har provat droger, och har dött av det. Föreläsaren pratade inte bara om droger, utan också om alkohol. Föreläsningen tog ungefär en timme, och sen fick vi gå till våra klassrum.
Jag tyckte att föreläsningen var bra, men ändå inte. Anledningen till att jag inte tyckte att den var så bra, var för att jag trodde att han skulle prata mer om olika droger, och konsekvenserna för vad som händer om man använder dem.
Visserligen så pratade han ju om att dem dog, men inte vad som mer kan hända. Det var inte bara jag som tyckte så, utan några andra trodde också att det skulle handla mer om det. Men annars tyckte jag att det var bra!
Efter föreläsningen fick vi gå in i våra klassrum för vi skulle efterarbeta, och det gick ut på att vi skulle sätta oss i en ring, och lyssna på olika påståenden och byta plats med varandra om vi tyckte att dem stämde, eller sitta kvar om vi inte tyckte att de stämde. Jag tycker inte att det var så roligt, mest onödigt. Men det blev ganska intressanta diskussioner angående påstendena i alla fall! Och efter det efterarbetet, så fick vi gå hem. Skönt!

När jag kom hem, blev det att vila en stund. Jag har haft, och har fortfarande jätteont i min högra arm. Ända uppifrån axeln ner till underarmen. Jag hoppas att det snart slutar, och blir bättre imorron istället.
Och imorron ska jag och min familj åka in till Örebro! Vi ska åka till Marieberg och IKEA och så, det ska bli roligt!
Och imorron fyller min mormor år, och henne ska vi åka och fira på söndag. De andra som också ska fira min mormor, kunde inte imorron, så därför firar vi henne på söndag istället. Det blir nog bra!


Tyvärr har jag ingen bild på hur mycket snö det har kommit nu, men det
här är en bild från förra året, några dagar innan jul! Då var det jättefint
med frost och is ute, men tyvärr så stannade det inte kvar under julen...

Kommentarer
Postat av: chenfei

GRATTIS TILL HENNE:p

2008-12-13 @ 18:12:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0