9:or på besök


Heej!

Idag i skolan hade vi 9:orna på besök! De var på våran skola för att de skulle kolla på vilka program vi har, inför gymnasievalet som de har framför sig nästa år. Vi i våran klass fick inte träffa dem så mycket, för vi hade inga lektioner som var typiskt "estetiska", och därför fick 3:orna ta hand om dem istället! Jag kommer ihåg när jag själv gick i 9:an, och gick och tänkte på vilket program jag skulle välja! Från början var jag jättesäker på vad jag ville gå, och det var media.
Jag tyckte att media verkade vara ett intressant program som jag trodde skulle passa mig jättebra! Där får man ju skriva, filma, ta bilder och göra en massa roliga saker. Jag var säker på att jag skulle gå media, tills jag ändrade mig och ville gå Sam istället. Ändrade mig gjorde jag för att jag trodde att sam skulle vara en bättre linje. Där skulle jag kunna läsa många ämnen och få en bred utbildning och kunna läsa vidare på universitetet. Det var bara det, att jag ändrade mig och bestämde mig för att gå estet musik istället! Och det är jag jätteglad över att jag ändrade mig till!

När vi gick i 9:an, var det några musikesteter som skulle komma till våran skola och spela i aulan! Alla 9:or gick dit och lyssnade och självklart spelade de jättebra. Men det var inte deras spelande som fick mig att vilja välja estet, det var det som rektorn sa, som fick mig att ändra mig! Rektorn sa att det inte var många som hade valt estet, och att hon tyckte att det var väldigt synd. Hon sa också att när man går estet så får man samma behörighet att läsa vidare till universitet som man får när man går sam! Det hade jag ingen aning om att man fick, och därför hade jag aldrig ens övervägt tanken att gå estet musik. Jag trodde att det var ett flumprogram, där man spelade musik istället för att plugga så att man kunde läsa vidare sen. Trodde att det var ett skitdåligt program, men att man hade roligt.
Men det var när rektorn sa att det gav samma behörighet som sam, som jag bestämde mig för vilket program jag ville gå. Och det valet, har jag aldrig ångrat!

När man ska välja gymnasieprogram, så tycker inte jag att man ska välja samma som sin kompis, om man inte är intresserav av just det programet! Vad är det för mening med att plugga på ett program som man tycker är skittrist, och ändå inte vill gå? Varför då inte gå ett program som man vill istället, så att man känner att man har hamnat rätt!
Kompisar får man ju ändå, man lär känna jättemycket folk! Och sina kompisar från högstadiet har man ju kvar. Det är ju inte säkert att man hamnar på samma jobb som sin kompis, bara för att man har gjort "kompisval", för att inte gå ensam på ett program. Jag tycker att det viktigaste är att man trivs på sitt program, och att man tycker att det är roligt! Man gör ju mycket bättre ifrån sig om man är intresserad och vill, än om man gör någonting som man tycker är tråkigt.

Kommentarer
Postat av: Anonym

japp! :)) fast Kevin har valt en urdålig låt :O

2008-12-10 @ 19:24:07
URL: http://thiindra.blogg.se/
Postat av: Chacha

yesyes :)

hur mår du idag då gumman?

kram

2008-12-10 @ 19:41:21
URL: http://spellme.blogg.se/
Postat av: Marre

Bra skrivet, kul att du känner att du hamnat rätt :)

Själv går jag Media.

2008-12-10 @ 20:54:46
URL: http://maaarree.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0