Vinterkräksjukan

Dagens ordspråk: Man ska aldrig säga aldrig.

Hallå bloggen!

Hur är det med er? Med mig är det snart helt bra, jag är snart helt återställd efter att ha varit sjuk den här veckan. Kan ni gissa vad jag insjuknade i förra söndagen? V-I-N-T-E-R-K-R-Ä-K-S-J-U-K-A-N! Efter att inte ha varit sjuk på flera år, och i synnerhet då inte vinterkräksjukan, var det min tur att åka dit. Jag mådde bra hela dagen på söndagen men på kvällen började jag må illa och sedan var det kört. Usch, det var verkligen inte roligt och hela veckan har jag försökt återhämta mig eftersom man blir så matt efter att ha haft vinterkräksjukan! Men nu börjar även mattheten avta och jag börjar bli helt återställd! Nu får det dröja bra många år innan jag insjuknar i det igen!

Idag har jag ägnat dagen åt väldigt mycket pluggande! Jag går ju på Medicinska sekreterarprogrammet på Örebro universitet på halvdistans, vilket innebär att jag går i skolan en dag i veckan, på måndagar. Den här veckan missade jag ju föreläsningen (tack och lov att det bara var en!) så jag har fått tagit igen det jag missade hemma. Vi håller nu på och läser en jätteintressant kurs som heter Medicinsk terminologi, som alltså är en kurs om medicinska ord. Som läkarsekreterare är det otroligt viktigt att ha ett stort ordförråd av medicinska termer och i den här kursen lär vi oss latin, vilket inte är helt lätt! Det är mycket grammatik och ord och det är ju framförallt någonting jag aldrig har läst förut så det är mycket jobb, men ändå så otroligt intressant och roligt! Som läkarsekreterare (när man är färdigutbildad) kommer man vara "språkexpert" då det är så viktigt att behärska språket i yrket, så vi lär oss verkligen mycket och mer kommer det bli! Jag tycker det är superkul!

Nej, nu blir det dags att runda av här. Solsidan på tv4 börjar ju snart! Kollar ni också på det varje söndag?




Kommentarer
Postat av: Sabina - Ung förälder och gravid igen

Kika gärna in här om du har tid och lust:



http://saabiina.blogg.se/2011/february/28-februari-11-im-beautiful-in-my-wa.html



har skrivit om en grej som cirkulerar på facebook som gör mig uppriktigt upprörd!

2011-02-28 @ 14:19:21
URL: http://saabiina.blogg.se/
Postat av: Sofie

Hej!

Jag googlade på medicinska sekreterarprogrammet och fick upp din blogg. Är lite nyfiken på den utbildningen.. Är det samma som startar i höst? För på den kan man inte läsa nåt om att den är på distans, förutom en kurs som verkar vara internetbaserad.

2011-03-17 @ 13:30:33
Postat av: Marie

Hej Sofie!



Vad roligt att du hittade min blogg! Jag tycker att Medicinska sekreterarprogrammet är ett superbra program och jag trivs som fisken i vattnet! Det är jätteroligt och man får lära sig så mycket.



Medicinska sekreteraprogrammet på Örebro Universitet är på halvdistans, där man läser den internetbaserade kursen som du pratade om (det är Hälso-och sjukvårdsadministration A) helt på distans hemma. Den andra kursen som man läser första terminen jämsides med den internetbaserade, är Medicin A: Medicinska grunder och normgivning, och den läser man på universitetet. Jag går termin 2 nu och när vi gick den första kursen förra terminen var vi i skolan 1-2 gånger/vecka och resten fick vi läsa hemma (då både Hälso-och sjukvårdsadministration och läsa på om det som vi gick igenom på föreläsningen på universitetet.) Så själva studierna är på heltid, men man läser både på distans och campus.



Hoppas att du fick lite klarhet i det och att jag inte svamlade ihop allting alltför mycket! =) Vill du veta mer om Medicinska sekreteraprogrammet eller något annat är det bara du frågar. Jag svarar så gärna! =)



Kram Marie

2011-03-17 @ 19:28:12
URL: http://mariestayreal.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0