Marknad i Alanya

Dagens ordspråk: Shoppa bör man annars dör man.

För er som har läst min blogg tidigare, vet ni att jag just nu skriver om min semesterresa i Turkiet som vi gjorde i två veckor nu i sommar. Jag dokumenterar vissa händelser som vi gjorde när vi var där, för jag tycker det är så roligt att berätta och dessutom är det ett bra sätt för mig att komma ihåg allting senare när jag tittar tillbaka i bloggen! Idag har vi kommit i min reseberättelse till den andra veckan då vi besökte en marknad...

I Alanya var det en marknad som vi gick på som bara var på tisdagar varje vecka. Vi hade hört talas om den marknaden, att den skulle vara stor och bjuda på mycket saker att handla. Vi tyckte det lät kul så vi tog en taxi och åkte dit. Marknaden låg en bit bort och det skulle bli alldeles för långt (och varmt!) att gå dit för egen maskin. Vi visste vart marknaden låg på ett ungefär, men eftersom att vi aldrig hade varit där förut visste vi ju inte exakt VILKEN marknad vi skulle till, för det fanns nämligen marknader som låg före den hade tänkt besöka, haha. Det värsta var att taxichauffören inte heller visste, så när vi åkte förbi en matmarknad trodde vi att det var den rätta. Vi gick av där och tänkte att marknaden säljer nog både mat och prylar och det låg ju faktiskt i närheten av dit vi skulle. Men ack så fel vi hade! Vi gick runt och såg att det bara såldes mat och konstaterade att vi nog hade kommit fel. Då började vi gå för att se om den rätta marknaden kanske låg i närheten. Det gjorde den och vi hittade rätt tillslut! Hur långt bort det var varken vet jag eller kommer ihåg, men den oerhörda värmen, den glömmer jag aldrig! Det var så varmt så det var svårt att andas. På dagarna när vi badade vid stranden fick vi höra att det var 52 grader i solen och 45 grader i skuggan av en som jobbade där, så ni kan tänka er hur varmt det var när vi gick på marknaden. Vi var ute kanske vid 16-17.00-tiden men det var fortfarande väldigt hett!

Marknaden var väldigt stor och det mesta som såldes var märkeskopior av skor, kläder, väskor och liknande. Det fanns även väldigt mycket smycken och en smyckesfantast som jag var tvungen att titta på allting, haha! Det är vanligt med mycket "krimskrams" men det finns väldigt mycket fint också. När vi var i Bulgarien förra året köpte jag två silverringar, för silvret var väldigt billigt där, mycket billigare än i Sverige. I Turkiet var silverringarna väldigt fina, men de var inte billigare än i Sverige och tyvärr var det ingen som riktigt föll mig i smaken. Men titta var kul!

På marknaden köpte vi lite kläder till min systerson Lowe! Han är 2,5 år gammal och det fanns så mycket fint till honom! Vi hittade lite på marknaden och i andra basarer som vi gick i på kvällarna. I Turkiet ska man pruta så mycket som möjligt, då det är en del av "köp-och-säljandet" men ibland kan de bli lite sura. Om man tittar på något, inte tycker att varan är värd priset när man prutat och försöker gå, då prutar de ned för att man ska köpa det i alla fall. Det är roligt att pruta och det kan verkligen bjuda på mycket skratt!

Efter att vi hade gått runt hela marknaden och trott oss vara nära värmeslag flera gånger om, så tog vi en taxi hem igen till hotellet! Då var det bara att duscha en gång till och göra sig i ordning inför kvällen. Lika mysigt att gå ut om kvällarna och äta varje gång!

Lite mer har jag att berätta om vår resa och då kommer jag visa mer bilder, det lovar jag!