First day in Alanya

Dagens ordspråk: Borta bra men hemma bäst.


För tredje sommaren i rad nu har jag varit utomlands och från årets resa kom jag hem för precis en vecka sedan. Förra året semestrade jag i Bulgarien (Sunny Beach) och året före det i Turkiska Side. I år blev det Turkiet igen och denna gången i staden Alanya!

Vi bokade vår resa redan förra året, dagen innan nyårsafton om man ska vara exakt, och då kändes resan minst sagt avlägsen. Sju månader frammåt fick vi räkna i almanackan innan det var dags och även om det kändes långt tills resan då så kan jag säga att semestern i Turkiet gick mer än snabbt när vi väl kom dit! Jag har varit hemma sedan söndags nu och jag vill så gärna åka dit igen, och igen och igen, haha! Jag får längta till nästa års semester och njuta av alla fina och roliga minnen som vi har fått och längta mig bort genom att titta igenom alla härliga bilder från våra två veckor!

Vi åkte lördagen den 23 juli från Arlanda men planet gick inte förrän kl 18.00 på kvällen. Flygresan tog ungefär 3,5 timmar. När vi väl hade landat i Antalya gick vi igenom alla säkerhetskontroller för att hämta vårt bagage. Det var oerhört jobbigt att få tag på vårt bagage - för det kom ju aldrig! Vi fick vänta i flera timmar för att vårt bagage skulle komma på bagagebandet. Varför det tog sådan tid vet vi inte, men jag tror att alla väskor kom från både Arlanda och Landvetter och till råga på det låg väl vårt bagage inte bra till för att det skulle komma snabbt och smidigt. Det tog lång tid för några andra också och för de som reste med små barn var det nog extra jobbigt, då det var mitt i natten vi landade och de var trötta och ledsna. Men sent om sider fick vi vårt bagage och fick åka transferbuss från flygplatsen i Antalya till vårt hotell, Cleo South Princess, i Alanya. Bussresan tog över två timmar och inte förrän kl 04.00 på söndag morgon var vi vid vårt hotell, lagom trötta, rödögda och slitna, haha! Vi hade ju varit vakna i nästan ett dygn, så det var skönt att komma fram!


 

På söndag vaknade vi till varma, härliga, sköna och underbara Turkiets solstrålar! Eftersom vi var trötta sedan resdagen innan tillbringade vi den första dagen vid hotellets pool, vilket vi nog gjorde väldigt rätt i. På stranden som vi var andra dagar blåste det mycket och solen bränner på ordentligt utan att man känner det (eller ja, KÄNNER gör man ju, ;) Men vinden avtar ju lite) och det är aldrig kul att bränna upp sig de första dagen. Så poolen blev det och det var så skönt! Väldigt, väldigt varmt men poolen var ju precis nedanför fötterna höll jag på att skriva, då solbäddarna låg precis intill. Plattorna ner till poolen blev supervarma så det var bara att hoppa i så fort man kom till poolkanten, ;)

Samma dag på kvällen gick vi för att utforska Alanya lite! Vårt hotell låg ungefär 300 m från både havet och centrum, så vi gick ned till strandpromenaden där både restauranger och många basarer ligger. Vi gick först ner till stranden och tittade lite och sanden var så fin! Vattnet såg så härligt ut också och det var jättemånga som badade medan solen höll på att gå ned. (Det blir tidigt mörkt i Turkiet.) Såg så mysigt ut och vi tog lite kort.
Efter att ha sett ut över havet och stranden gick vi runt lite och tittade i basarerna. Inkastarna som jobbar där vill hela tiden att man ska gå in och titta och efter att de har frågat "Where do you come from?" ber de oss på svenska att komma in, haha! De vanligaste fraserna vi hörde där var "Bara titta" för att i nästa sekund säga "Vi har fina T-shirts". Men de är jättetrevliga och snälla även fast de är en aning på och vill att man ska handla av dem.

Den första restaurangen vi åt på tror jag var "Blue Night". Det var en jättetrevlig restaurang som vi besökte två gånger sammanlagt under våra två veckor i Turkiet. De hade jättegod mat - men vilka tallrikar och portioner sedan! Aah, det är ju mat för en stor stark karl, haha! Jag har tagit kort på maten vi fick där. Jag beställde in kycklingspett och till det serverades - håll i er- både ris, pommes frites och bakad potatis! Ja, och med sallad och sånt också såklart. Det är inte klokt vad mycket, men gott var det! Man får helt enkelt äta lite av varje.

Cleo South Princess, vårt hotell som vi bodde på!



Strålande väder i Turkiet!

Stranden innan solnedgången

I Turkiet är portionerna allt annat än små! Kycklingsspett serverades med ris, pommes OCH bakad potatis! På restaurangen Blue Night.

Jag efter en solig dag, =)


Jag kommer berätta mer om vår Turkiet-resa och då om den turkiska aftonen vi var på och båtturen vi gjorde en dag...bland mycket annat!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0