Första tentan

Dagens ordspråk: Allt klär en skönhet.

Hallå bloggen!

Hur är det med er? Nu var det länge sedan jag skrev här! Tyvärr har jag haft fullt upp med annat så jag har helt enkelt inte hunnit! Vad har jag varit så upptagen med då? Jo, det ska jag säga er, jag har haft tentaledigt!

Tentaledigt, tänker ni, det är ett bra påfund där man får vara hemma och plugga inför ett stor prov som man har och kan ta låååånga sovmorgnar och plugga efter lunch varje dag. Njae, så går det ju inte riktigt till, kan jag upplysa. Tentaledigt har man på universitetet inför en tenta! Jag har varit ledig i 10 dagar ungefär och alla de dagarna har jag pluggat nästan hela dagarna! Jag har verkligen hängt med näsan över böckerna. (Konstigt uttryck, haha!) Långa sovmorgnar har jag inte tagit direkt, för jag har haft så mycket att plugga, men att vara ledig (alltså inte ha några föreläsningar på campus) för att lära in alla latina ord, termer och det ena med det andra har varit jättebra!

Min tenta hade jag i fredags, så nu har jag gjort mig av med min "tenta-oskuld" som min bror så vackert uttryckte det (han har gått klart på universitetet) och ärligt talat, så farligt som jag trodde det skulle vara, var det inte! Jag hade föreställt mig ett häfte på omkring 1000 sidor (för det var mycket, mycket, mycket, mycket sidor att plöja igenom och lära sig i boken och utdelade kompendier plus anteckningar) och att frågorna skulle vara så svåra att jag skulle ha bitit ner naglarna till grunden innan jag var färdig. Som tur var hade jag fel! Provet var "bara" omkring 6 sidor och frågorna var inte alls så svåra! Att det inte var så svårt kan ju bero på all tid jag har lagt ner, men jag gick ut från tentasalen med naglarna i behåll (jag biter inte ens på dem, men hade tentan varit svår hade jag väl gjort det "bara för att") och huvudet högt! Det kändes jättebra, så förhoppningsvis gick det så också!

Tentan började tyvärr väldigt sent på fredagen, vid kl 14.15. Det kändes så segt att vänta nästan halva dagen och sen göra provet! Men jag kom dit tidigare, pratade med kompisarna i klassen och anmälde mig inför tentan. Man måste visa upp giltlig legitimation, annars får man inte göra provet! Det var en tjej som inte hade giltlig information och hon fick då heller inte göra provet. Det är jätteviktigt att ha ett ID-kort, körkort eller pass som inte har gått ut, så det är ett tips till alla er som läser på universitetet (eller alla överhuvudtaget, det är viktigt att kunna legitimera sig) - se till att det inte har gått ut!

När jag kom hem från Örebro universitet på fredagen var jag supertrött och det var så skönt att ta helg! Jag blev bemött av de här hemma och av min söta och goaste lilla systerson Lowe (16 mån) som sprang till dörren när jag kom och gav mig en bamsekram! Då försvann verkligen all spänning jag hade känt från tentan. Nu har jag gjort den första och det känns så braaa!!





Kommentarer
Postat av: Caroline/StyleFile

Jo men klarade mig utan fick läsa böckerna via datorn! läser till webbredaktör så nu är det mycket photoshop vilket är riktigt kul!

2010-10-10 @ 19:47:12
URL: http://stylefile.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0