Jag tror stenhårt på att ha mål, det är viktigt!

Dagens ordspråk: Jag kan inte ge något recept på framgång, men däremot ett på misslyckande: försök att vara alla till lags.

Hallå!

I fredags lämnade vi april och i lördags gick vi in i månaden maj! Jag vet att vi gjorde ett månadsbyte alltså i helgen, men jag har inte pratat om det i bloggen förrän nu. Jag tänkte nämligen extra mycket på det igår, eftersom att det var måndag och skola och för att jag tar studenten i år. Igår var det 1 månad och 8 dagar kvar till studenten och idag är det exakt 1 månad och 1 vecka kvar tills vi står där i skolan en sista gång, vi tjejer klädda i vitt och killar i svart. Det är inte alls långt kvar nu, och det är så skönt!

När vi kom hem från Stockholm i söndags var det jättefint väder här hemma och jag hoppades idag på att det skulle vara lika fint! Jag slutade nämligen väldigt tidigt idag (kl 11.55) och hade mer än gärna velat sitta ute i solen och njuta och ha det skönt! Tyvärr var det inte alls så fint som jag hade hoppats på, typiskt! Får hoppas att det blir det någon annan dag istället!

Idag har jag jobbat med en hel del läxor! Jag har ganska mycket nu känner jag som ska lämnas in men jag jobbar och står i! Jag pluggar väldigt mycket men det är för att jag har ett mål. Mitt mål är att komma in på socionomprogrammet eller någon annan universitetsutbildning som jag har sökt och jättegärna vill komma in på, för det är inte helt lätt när det är höga intagninspoäng som krävs. Jag tror stenhårt på det här med att ha mål. Jag tror att det är fruktansvärt viktigt och till och med avgörande ibland för om man når dit man vill eller inte. Vi kan ta mig själv som exempel för enkelhetens skull. Som jag sa är ju mitt mål att komma in på de program som jag har sökt på universitetet och det krävs bra betyg för att komma in där. Om jag inte hade haft något mål att söka till universitetet direkt efter studenten, då kanske jag inte skulle plugga lika mycket som jag gör nu. Jag kanske inte skulle se allt det som jag nu anser som viktigt, att tex lämna in arbeten i tid, att göra mitt bästa hela tiden eller så. Jag kanske inte skulle lägga ner så mycket tid eftersom att jag ändå inte hade några mål med det jag gjorde. Genom att ha ett mål tror jag att man driver mig själv till att uppnå det man vill! Mina mål får mig att kämpa mer i alla fall, =)

Tror ni att det är viktigt med mål? Vad har ni för mål? Berätta gärna!




Kommentarer
Postat av: Maria

Precis som du säger är det viktigt med mål. Man måste ha någonting att sträva till så att man anstränger sig sitt yttersta och gör sitt bästa. Utan mål med livet känns det inte lika meningsfullt.

Fast för tillfället är mina mål väldigt luddiga, så jag känner mig väldigt förvirrad angående framtiden. ;)



Hoppas att du kommer in på socionomprogrammet!

2010-05-04 @ 21:14:58
URL: http://various.blogg.se/
Postat av: emelie

tack :D

jo allt bra med mig med:D

2010-05-05 @ 16:06:51
URL: http://emelieastemoo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0