Sunny Beach - 30 juni och 1 juli 2010 - Del 2

Dagens ordspråk: Efter regn kommer solsken.

Idag skriver jag den andra delen från vår solsemester som vi hade i Sunny Beach i Bulgarien! Igår berättade jag om när vi reste dit och hur vi gick vilse när vi väl kom dit. Idag skriver jag om vår andra och tredje dag där, nämligen onsdag och torsdagen!

När vi kom till Sunny Beach på tisdagen var det molnigt och det hade regnat jättemycket. Det gjorde mig lite nervös, för jag ville ju självklart inte ha dåligt väder när vi skulle vara där en vecka. Som tur var oroade jag mig dock i onödan, för på onsdagen var det jättefint väder och det var väldigt varmt! Jag och mamma gick på morgonen ner för att äta frukost, som var otroligt god! De hade verkligen allt där, (till skillnad från förra året då vi var i Turkiet. Den frukosten var inte riktigt lika fin som den här på vårt hotel Opal.) som crossianter, flingor, kaffe, olika brödsorter, korv, pannkakor, bacon, ägg och mycket mer. Allt för att det skulle passa gästerna! Frukosten smakade hur gott som helst och efter det gick vi ner till poolen för att sola och bada. Poolen var uppdelad i en barnpool och en stor pool och runt om stod det solstolar med parasoll. Poolen såg hur härlig som helst ut, men när jag skulle bada visade det sig att den var iskall! Det var inte alls varmt som jag trodde! Jag brukar inte vara en badkruka egentligen, men jag blev det lite där innan jag vande mig och hoppade i ändå, det kalla vattnet till trots, haha! Det var omöjligt att bara ligga och sola hela tiden och inta ta sig ett dopp då och då, för det var så himla varmt. Dock var onsdagen inte den varmaste dagen, men det var jätteskönt och inte alls så svårt att ligga och sola hela dagen som det var i Turkiet. I Turkiet var det 40-45 grader när vi var där förra året, och då var det väldigt varmt och jobbigt att sola utan parasoll.

På torsdagen gjorde vi i stort sett samma sak på dagen! Vi var ute solade hela dagen och badade ända tills vi inte orkade mer. Det blev väldigt många timmar om dagen och vi lyckades att bränna oss lite grann. Jag brände mig redan på onsdagen, i ansiktet. Men det är ju så det är på solsemester! På torsdagen såg vi även att man gratis kunde surfa på hotellets internetcafé! Vi tog tillfället i akt och då loggade jag bland annat in på bloggen och skrev ett inlägg här! Det var väldigt svårt att skriva för deras tangentbord ser inte alls ut som vårt och inte heller finns alla bokstäver där som å, ä och ö. Vissa tangenter var även lite tröga, men jag lyckades knåpa ihop ett inlägg! Så här skrev jag då:

Hej!

Nu ar jag i Sunny Beach i Bulgarien! Vadret ar helt perfekt har och hotellet ocksa! Just nu sitter jag pa hotellets internetcafe. Vi kom hit i tisdags efter att ha rest hela dagen. Vi var valdigt trotta nar vi kom hit, men vi at pa hotellet och tog en valdigt laaaaaang promenad till stranden. Vi gick namligen helt jattefel. Igar solade och badade vi hela dagen och jag brande upp ansiktet. Idag har vi solat och badat hela dagen ocksa, men jag har lyckats att inte branna mig idag i alla fall (som det ser ut nu.) Har ar allting hur bra som helst och det ar sa varmt och skont! Jag mar sa bra har ska ni veta och det ar sa kul! Pa kvallarna gar vi ut och ater och kollar i basarerna. Jattekul!

Det ar lite svart att skriva har nar alla bokstaver inte finns. Men jag ville skriva att jag mar bra i alla fall och har det hur bra som helst har i solen och varmen! Hoppas ni har det bra hemma ocksa!
Kram Marie


På kvällarna gick vi ut och åt och kollade i basarerna! På onsdagen hittade vi till stranden där alla restauranger ligger, och den gatan heter Flower Street, och vi tittade mer än gårdagen på vad som fanns i basarerna. De sålde väldigt mycket kläder och väskor och typiskt "krimskrams", men även väldigt fina silversmycken! Det fanns massa stånd som sålde bland annat silverringar och vi gick till alla vi såg. I Bulgarien är silver mycket billigare än i Sverige och de hade faktiskt jättefina ringar! Jag blev helt kär i en ring som var silvrig med en turkos sten, redan den andra kvällen. Den var även nedsatt till halva priset så den köpte jag! Den var jättefin! Jag köpte även en ring sista "hela dagen" som vi hade, på måndagen. Mamma köpte ringar också som var jättefina! Dock var det lätt att bli lurad om man inte köpte ringarna i basarerna, för det fanns nämligen samma ringar i riktiga affärer som hade som en butik. Där kostade ringarna dubbelt så mycket, fast det var exakt samma! På onsdagen köpte jag även ett jättefint armband i en liten butik som sålde smycken billigt. Jag tycker det ser "utomlands-aktigt" ut, och jag älskar ju accessoarer. Armbanden där kostade runt 15-20 kr st i svenska pengar. Bulgariens valuta heter "leva"!

Hotellets vackra, men ack så kalla, swimmingpool!

Flower street, som är strandpromenaden i Sunny Beach.


I Bulgarien var silverringar billigare än i Sverige! Den turkosa köpte jag på onsdagen och den silvriga köpte jag på måndagen, näst sista dagen.

Missa inte nästa delen av min resedagbok!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0