Resdagen - Sunny Beach Bulgarien 29/6 2010

Dagens ordspråk: Hemma bra men Sunny Beach bäst.

Hallå allihopa!

Nu är jag hemma vid min minidator igen och kan skriva med alla bokstäver som vi har i vårt svenska alfabet! Jag har nämligen varit i Sunny Beach i Bulgarien i en hel vecka och jag är nyss hemkommen, eller igår, rättare sagt! Jag har haft en så fruktansvärt bra vecka så det kan ni inte ana! Jag är så glad och vi har haft det så bra, jag och mamma. Förra året var jag på semester i Side i Turkiet, och då skrev jag som en liten resedagbok här på bloggen! Jag tyckte att det var jättekul för då kunde jag visa upp bilder och berätta om allt vi upplevde. Jag tänkte göra det samma i år, med start idag!

Första delen - Flygresan och när vi kom till Bulgarien: Mamma och jag åkte till Sunny Beach i Bulgarien förra tisdagen, den 29:e juni. Vi bokade en sista-minuten på midsommar och packade väskorna för att åka till Arlanda där planet gick på tisdagen. Det blev en väldigt, väldigt tidig uppstigning på morgonen, redan vid kl 04.00. Vi bor ju en bra bit ifrån Stockholm Arlanda där planet gick ifrån och därför var vi tvugna att åka redan kl 05.00 på morgonen. Vi gjorde oss i ordning och packade in oss och allt i bilen och åkte iväg! Vi hade väldigt gott om tid och stannade därför efter vägen och åt frukost. När vi kom till Arlanda sen checkade vi in vårt bagage, gick igenom säkerhetskontrollerna och allt det där och kollade lite i Taxfreen. Vårt plan skulle gå vid kl 10.00 på förmiddagen, men det blev lite försenat. Jag hade allt lite resfeber, men när vi gick på planet kändes allt jättebra, men ändå lite overkligt! Resan skulle ta ungefär 3 timmar, men det gick snabbare för vi hade bra väder. Det kändes som att resan gick relativt fort och vid kanske kl 14.00 eller liknande (Bulgarisk tid, de ligger en timme framför svensk tid) landade vi på flygplatsen i Burgas! Burgas ligger en bit från Sunny Beach (35 min kanske) och den flygplatsen ligger lite "efter" i utvecklingen. Vi fick nämligen gå nerför en flygplansstege när vi skulle gå av planet! När vi gick av planet var det väldigt mulet och det regnade lite lätt. Vi fick veta (och såg, framförallt) att det hade regnat hur mycket som helst där på dagen! Det var inte så kul när vi kom dit, precis, men samtidigt var det ju vår resdag. Väldigt varmt var det i alla fall!

Efter att vi hade hämtat vårt bagage på flygplatsen åkte vi transferbussen till vårt fina, fina, fina hotell Opa i Sunny Beachl! På bussen satt en gubbe som pratade om att han hade bott i Sunny Beach och han berättade lite om det för sin kamrat som han satt bredvid, och jag tror alla på bussen tjuvlyssnade, haha! På bussresan fick vi höra lite om Sunny Beach och Bulgarien. Det var väldigt intressant att titta ut, för vi fick se många byggnader som var halvfärdiga och det såg väldigt fattigt ut. Jag tyckte att det var spännande att se och det var väldigt intressant, som sagt!
När vi kom till vårt hotell, Opal, checkade vi in och kom till vårt rum! Vi blev så glada över hotellet för det var ännu finare än på bilderna och det var så bra! I Bulgarien är standarden på hotellen sämre än i andra länder, så man bör bo på ett 3 eller 4-stjärnigt hotell för att bo bra, vilket vi gjorde. Vi hade luftkonditionering på rummet och en stor balkong med utsikt mot hotellets pool, det var jättefint! När vi kom till hotellet packade vi upp våra saker och sedan vilade vi en stund. Att gå upp kl 04.00 på morgonen är verkligen jobbigt, och speciellt när man har rest en hel dag!

När vi hade vilat en stund gjorde vi oss i ordning och gick ner till hotellets restaurang! Vi var hungriga och åt en jättegod kycklingrätt. När vi hade ätit ville vi bekanta oss lite med Sunny Beach och titta runt där! Jag har nämligen varit i Bulgarien och just Sunny Beach förut, fast då var jag bara 5 år gammal, vilket är 14 år sedan. Jag kom inte ihåg någonting, men mamma gjorde det lite men allt är verkligen inte sig likt. På hotellet fick vi lämna in vår nyckel och där hade de även säkerhetsvakter som stod vid receptionen! Receptionen var öppen dygnet runt och de stod där hela tiden också. Bra med hög säkerhet!

När vi gick ut ville vi se vart stranden låg, för det är där som Flower Street ligger, som är som en slags strandpromenad längs stranden, där alla basarerna och restaurangerna ligger. Vi visste att det inte skulle vara så långt dit, men vi visste inte vilken väg som var bäst att gå. Vi gick den vägen som vi trodde var bäst, men det visade sig vara en väldigt lång och jobbig omväg. Vi kom till någon jättefin gata där de sålde de riktigt fina (och självklart äkta märkena) som Chanel och Gucci. Vi visste inte alls vart vi skulle, men vi hörde att ett par pratade svenska och frågade dem om de visste vart beachen låg. Det visste dem och vi tog följe med dem en bit! De var jättetrevliga och mannen hade varit i Sunny Beach fyra gånger så han visste lite mer än oss, som inte hade varit där på 14 år. Han sa bland annat att i butikerna på den fina gatan, där kostar märkesparfymerna mer än dem gör hemma. Bra att veta!
I alla fall, vi hittade till Flower Street och kom sedan ner till stranden! Det var jättefint där och riktigt roligt att kolla i basarerna. De sålde väldigt, väldigt fina silversmycken på många av ställena (vi återkommer till det, hehe) och det fanns många stånd och restauranger. Något vi märkte var att de inte var lika på där som de var i Turkiet. I Turkiet spelade det ingen roll om man sa att man redan hade ätit, för då kunde man ta en drink eller en glass eller kanske dricka te. Sa man att man var mätt och redan hade ätit i Bulgarien, då accepterade de det och lät en gå vidare!

När vi hade gått längs den fina stranden (som för övrigt är över 6 km (!!) men vi gick inte hela den, såklart) skulle vi gå vidare till hotellet igen. Det var verkligen lättare sagt än gjort, för vi gick en omväg hem då också, vi gick helt enkelt vilse. Vi gick för långt och hittade inte tillbaka. Det var hur jobbigt som helst, för det var jättevarmt och jag har ju svårt att gå och blir trött av att gå för långa sträckor. Den kvällen hade vi gått i flera timmar (vilket vi gjorde varje dag, men inte så många som idag) och vi var så trötta och jag hade väldigt ont, eftersom att jag har sjukdomen Ehlers Danlos Syndrom som ger mig värk i hela kroppen. Vi gick och gick men tillslut kände vi igen oss och kom hem till hotellet! Äntligen, kan man säga efter den promenaden ;)

Imorgon skriver jag om vår första riktiga dag som vi hade i Sunny Beach! Då kommer jag visa ännu mer bilder och berätta om allt vi har gjort. Jag kan avslöja redan nu att lördagen som vi hade i Sunny Beach är spännande. Missa inte den eller någon annan av dagarna i min resedagbok!








Kommentarer
Postat av: Joakim

Bulgarien är så fint. :)

Fin blogg.

2010-10-01 @ 14:38:17
URL: http://www.bulgarienresa.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0