Mina bästa pluggtips!

Dagens ordspråk: Den som ställer många frågor ökar mångas vidsom.


Nu har veckan sprungit iväg igen, nu är det redan torsdag!
Idag hade jag en kort dag i skolan. Började vid kl 10.25 och slutade redan vid kl 13.25. Att sluta så här tidigt på torsdagarna hör ju till ovanligheterna, men idag fick vi göra det för våran filosofilektion var inställd. Det är ju inte bara vi på våran skola som har inviduellt val, och de på den skolan hade friluftsdag idag. Så våran lärare gav oss istället en hemuppgift, så att de som hade friluftsdag inte skulle missa något av det vi gjorde på lektionen. Men eftersom att vi inte har några mattelektioner nu (yes!) efter att vi har haft nationelltprov och läst klart kursen, så fick vi sluta ännu tidigare för att den lektionen är innan filosofin. Så min dag blev kort och bra!

När jag kom hem så vilade jag en stund så att jag skulle bli lite piggare. När jag hade vilat en stund var det bara att börja plugga engelska! Vi har prov imorron, på fredag den 13:e dessutom, så jag behövde plugga lite till det. Nu kan jag allt som jag ska kunna, så det känns bra!
Känns skönt att det bara är imorron kvar och att det är lov sen. Tro mig, det är välförtjänat! ;)

Igår lovade ju jag att jag skulle ge er mina pluggtips! Jag har skrivit ner några tips som jag själv brukar använda mig av som funkar bra för mig! De kanske inte blev så många, men fullt så användbara istället. Titta om det är något som kanske passar för just dig! Återkommer om jag kommer på några mer, =)


Mina pluggtips:

1. Gör läxorna tidigt - Det är aldrig roligt att sitta uppe sent på kvällarna och plugga eller göra läxorna. Då är du oftast trött och kan inte koncentrera dig lika bra. Jag gör alltid mina läxor tidigt, för då kan jag koppla av resten av kvällen och sova i rimlig tid. Jag behöver hushålla med mina krafter för att orka!
2. Ta en paus om du behöver - När jag gör mina läxor brukar jag göra en paus när jag byter ämne. Om det exempelvis är någon spännande blogg jag vill läsa, eller någonting jag vill kolla upp på internet så gör jag det föst, för annars är det svårt att koncentrera sig på det man ska, när man istället tänker på någonting annat. Då är det lättare att koppla bort de sakerna. När du har kollat det och tagit en paus, börja plugga igen!
3. Va i en miljö du kan jobba i- Om du bäst lär in saker genom att ha TV eller musik på, så ha det. Men om du tittar mer på TV:n än på skolböckerna, och tänker för mycket på musiken, stäng av. Om du lär in saker bäst när det är tyst, så är det ju den bästa miljön. Tänk vad saker du kan lära dig på 20 minuter om du sitter i en tyst miljö, istället för att plugga framför TV:n och kolla mer på den än i boken. Då lär du dig inte så speciellt mycket. Kanske känns lite onödigt att sitta med en och samma läxa i flera timmar, för att du har tittat mer på TV istället?


Bild från Google

Kommentarer
Postat av: Gynning

Tack!!



Ha en bra fredag och akta dig för olyckan nu när det är den 13:de ;-)

2009-02-13 @ 13:41:58
URL: http://frokengynning.blogg.se/
Postat av: Erika

sv: ja riktigt fin är den :)

2009-02-13 @ 19:07:54
URL: http://icanpikan.blogg.se/
Postat av: Rosanna

sv: Joo ioförsig, men när man har ca 40 sidor på en kväll så blir det för mycket att ta in i huvudet. Känns lite lättare då men ett ämne som man just behöver fatta för när man väl har fattat det så glömmer man det inte, men det är ju så mycket lättare att glömma fakta tycker jag. Men man måste vara lite motiverad när man ska plugga och jag känner mig inte så motiverad nu just för att man är så otroligt skoltrött ^^

2009-02-13 @ 19:38:12
URL: http://rossannaaa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0