Turkisk afton i Alanya

Dagens ordspråk: Sälj inte skinnet förrän björnen är skjuten.

Eftersom att jag inte bloggade under de två veckor som jag var på semester i Turkiet så berättar jag om vår resa nu i efterhand!

På måndagen var vi lite piggare än dagen före, då vi hade sovit lite mer och samlat på oss energi. Även denna dag badade vi vid hotellets pool och även kvällen tillbringades där. Vanligtvis brukade vi gå ut och titta i basarerna och käka, men denna dag var det "Turkisk afton" på hotellet som vi bestämde oss för att gå på. Det började ungefär vid 19.00-19.30 på kvällen (Turkiet ligger en timme före oss i tid) och det serverades först buffé. Buffén bestod av allt möjligt och däribland friterade ostrullar! Det såg ungefär ut som vårrullar fast de istället var fyllda med ost. De var mycket goda och väldigt populära!

Efter att alla hade ätit av buffén började underhållningen! Den började med något minst sagt överraskande som vi inte var helt beredda på...det var nämligen en leather fashon show! Låter det inte lustigt så säg, med en modeshow på vårt hotell under en "Turkisk afton" där modellerna gick och visade upp skinnjackor? Det är ju så otroligt fuktigt på kvällarna i Turkiet så modellerna svettades minst sagt utan att ha jackor på sig. Men de var duktiga och det var kul, även om vi blev en aning snopna när de körde igång, haha! Vi satt vid bordet närmast visningen så det kan man verkligen kalla att sitta front row, ;)

Innan visningen drog igång fick vi lotter utav en kvinna som hade (tror jag) hand om visningen och kanske butiken. På lotterna stod ett nummer och innan visningen var slut lästes de upp och de med rätt nummer vann antingen väskor, plånböcker, mobilfodral, vintermössor och många andra saker från butiken. Jag trodde absolut inte att jag skulle vinna någonting, men rätt vad det var så lästes mitt nummer upp! Jag blev jätteglad och började fundera på vad jag skulle välja för vinst. Dock blev alla vi som vann varse om att vinsterna inte fanns på plats, utan att man skulle få åka till deras butik och välja ut det man ville ha som vinst. Butiken låg en bit bort och vi bestämde oss för att inte åka dit. Varför vi inte gjorde det, när jag nu faktiskt hade vunnit någonting? Jo, för även om modevisningen var kul att se på hotellet hade vi inte så stor lust att kanske se en modevisning till i butiken, vilket vi förmodade att vi skulle få. Dessutom kanske de skulle vilja att man köpte någonting mer. I Turkiet är det vanligt att man dricker te eller kaffe med säljaren innan man köper någonting. Det är artigt och trevligt i sig, men om man inte vill köpa någonting så kanske det inte känns lika roligt. Men det var ju bara vad vi förmodade, vi visste ju inte säkert, men därför hoppade vi det!

När modevisningen var slut (vilket nog de varma modellerna var glada för, hehe) bjöds det på lite annan underhållning! Bland annat fick vi se Turkisk folkdans. Det var tjejer och killar som dansade och de tog upp folk för att skoja lite med de, bland annat en man som fick skägget avrakat, haha! Mer av underhållning som vi fick se var en "Belly Dancer", såklart! Haha! När jag var i Turkiet som 6-åring var vi också på en Turkisk afton och då uppträdde också en belly dancer. Hon var duktig och fick upp både män och kvinnor som dansade med henne. Som ni förstår satt jag stilla på min stol och tittade bort när hon som var belly dancer kom och ville ragga upp folk att dansa inför alla. Jag tror inte att jag skulle vara så speciellt graciös, haha! ;)

Kvällen höll på väldigt länge och när både visning, folkdansare och belly dancern hade uppträtt kom en jonglör som förutom att jonglera med både bollar och pinnar också visade upp en eldshow! I ett av hans uppträdanden cyklade han på en enhjuling och hoppade med ett hopprep som brann! Det var häftigt att se! De var otroligt duktiga allihopa som uppträdde (inklusive publiken). Innan alla uppträdanden var slut dansade personalen en liten dans också. Det är alltid lika roligt att se, ;)


Turisk folkdans! Det var både tjejer och killar som dansade. Kändes lite annorlunda, men jag kan bara tänka mig om vad de tycker om våra Midsommar-traditioner, i stil med "Små grodorna". Haha!


The Belly Dancer


Personalen när de dansar, haha! Dock är personalen något begränsad.



Inte är det slut på vår resa än! Mycket mer att berätta återstår! I nästa inlägg skriver jag om när vi åkte båt och hur det gick...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0