Sunny Beach 2 och 3 juli 2010

Efter att ha skrivit i min resedagbok om de första dagarna i min resa i Bulgarien i Sunny Beach, ska jag nu berätta om vad vi gjorde på fredagen och lördagen! Lördagen var en väldigt rolig dag som vi hade i Bulgarien, men den var också läskig, otäck, nervkrypande, äcklig och dyr. Minst sagt. Läs för att veta mer!

Fredag: På fredagen gjorde vi samma sak som vi hade gjort de föregående dagarna - solade och badade hela dagen. Frukosten på hotellet serverades varje dag mellan kl 07.30-10.00 och vi brukade alltid äta runt halv 9-9.00 om morgnarna, för vi gick ut och solade direkt efter. Vi brukade sola från kl 09.30 ungefär på förmiddagarna och vid den tiden var det nästan fullt vid hotellets solstolar vid poolen! Alla ville få ut så mycket som möjligt av dagen. Vi solade väldigt många timmar och badade och det var så skönt! I Turkiet förra året fick vi sola en hel del under parasoll (jag lovar er, solen tog som bara den i alla fall!) men det behövde vi inte göra nu, inte förrän eftermiddagarna om det  inte blev alldeles för varmt, för det var mycket behagligare temperatur. Hur varmt det var vet jag faktiskt inte. I Turkiet var det 40-45 grader varmt hela veckan, men på hotellets reception stod det att det var 27 grader. Men det var i själva receptionen och inte ute i skuggan eller solen.

På kvällen gick vi ut och kollade i basarerna på Flower Street och åt på någon god restaurang som vanligt! Dock fick vi se någonting den kvällen som vi inte ville se och som inte var så roligt för den tjejen som blev utsatt för det. Vi gick på gångbanan ner mot stranden, och då blev en tjej utkastad från en bil! Han som körde kastade ut henne ur bilen och hennes bagage och solglasögon och allt låg på öppna gatan. När hon blev utslängd slog han även till henne jättehårt i nacken eller bakhuvudet! Han skrek även någonting åt henne, som vi självklart inte förstod för det var sägert på bulgariska, men det var nog inte snällt. Tjejen var jätteledsen och tog sig på huvudet där hon hade fått rejält med däng och det var nog verkligen inte en rolig situation. Jag kan tänka mig hur förnedrad hon kände sig, när det var så mycket folk runtomkring som såg precis vad som hade hänt och som hörde vad han sa. Som tur var fanns det några gäntlemän som samlade ihop hennes saker och hjälpte henne.



Lördag: På lördagen var det mulet väder på förmiddagen, även fast det var jättevarmt. Vi tyckte det var jättetråkigt för vi ville självklart sola och bada idag med, men när vädret var grått tog vi tillfället i akt att göra en utflykt istället! Vi ville se lite av Bulgarien och vi visste att det gick bussar utanför hotellet som åkte till halvön Nessebar! Vi har varit där förut, för 14 år sedan när jag var 5 år, men jag kom inte ihåg något, men det gjorde däremot mamma lite! I alla fall, när vi var klara gick vi ut till hållplatsen som låg utanför hotellet. Bussen till Nessebar skulle vara jättebillig och komma med täta mellanrum, vilket den också gjorde. Kruxet var bara att varje buss dit var överfull av människor och den svängde därför inte in till hållplatsen. Vi stod länge och väl och väntade, men såg sedan en minibuss som åkte körde till Nessebar, som fler skulle åka med som inte heller orkade vänta. Vi satte oss därför i den och åkte dit! Det var väldigt varmt, men det tog inte lång tid att åka dit. När vi sedan skulle ut ur bussen, hade jag jättesvårt för att komma ut. Jag har ju svårt att gå, och det var trångt i bussen och ett litet hopp från själva bussen och marken. Mannen som körde bussen hjälpte mig därför genom att ta min hand och hålla i den så att jag inte skulle tappa balansen och på så sätt göra det lättare för mig. Det var bara det att när jag var ute, ståendes stadigt på marken, släppte han inte min hand, haha! Jag tänkte "släpper han mig inte förrän han får betalt eller?" Haha, det var lite roligt men det var jag som var för ivrig för han ville bara vara artig och se till så att jag verkligen stod bra och inte skulle ramla för att han såg att jag hade svårt. Det var snällt gjort! Att åka dit kostade 10 leva för mig och mamma, vilket är ungefär 50 svenska kronor.

När vi hade hoppat av bussen, såg vi ut över Nessebar och sjön och hur fint det var! Vi hade självklart sett det under vår tur dit också, men det var jättefint och såg väldigt mysigt ut. Det första vi fick se när vi hade hoppat av, var Bulgarisk Bilbärgning! De skulle lyfta bort en bil som av någon anledning säkert inte fungerade, och det var jättemånga som stod där och tittade på och tog kort. Det gjorde även vi också, bör väl nämnas, haha! Det såg lite kul och häftigt ut, jag har aldrig sett någon bilbärgning förut, och i synnerhet inte en bulgarisk sådan!

I Nessebar gick vi runt och tittade i basarerna och vi gick även upp i någon slags gammal byggnad som var väldigt fin. Det var en jättefin utsikt därifrån också när vi väl kom upp! Inne i byggnaden satt även en gammal man och spelade.
När vi hade tittat en hel del, gick vi och satte oss på någonslags stenmur för att vila en stund. Då kom en kvinna till oss som sålde halsband med magneter. Hon la ett halsband runt om mammas hals och även ett runt hennes handled och ville att hon skulle köpa. Hon frågade inte ens, utan lade bara på. Halsbanden var faktiskt fina och häftiga, så vi köpte ett, men de försökte verkligen ta betalt. Vi hade nämligen sett sådana innan, så vi visste att de inte kostade lika mycket som de sa att de ville ha för dem. I Bulgarien ska man inte pruta, för de har oftast redan fasta priser, men på det halsbandet prutade vi lite. Kostade ungefär 15:-

Efter att ha köpt halsbandet, kollade vi på lite ringar! Som jag har berättat innan har Bulgarien väldigt fina silverringar och de sålde det överallt. När vi stod där och kollade, kände jag att någonting bet mig jättehårt på baksidan låret. Det gjorde skitont om jag ska vara ärlig och det kändes som att det var någonting runt med många fötter. Jag trodde det var någon slags fluga eller något, eller kanske rent av ett getingstick och att jag hade känt fel när jag trodde det var runt. Dock förstod vi att det inte var något getingstick sen, för det kom upp som två små hål i huden och det blev väldigt rött och svullet och det fortsatte att göra väldigt, väldigt ont. Vi gick vidare och köpte glass (De hade jättegod kulglass i Bulgarien! Dock blev vi dåliga i magen av den senare...) och satte oss på en parkbänk. Jag lutade mig bakåt mot bänken och där - aouch! - kände jag sticket igen och den här gången flög jag upp från bänken och skrek! Bettet den här gången satt under kanten på mina trosor under shortsen. Vi kunde inte alls förstå vad det var och varför den bara bet mig! Efter glassen gick vi vidare - jag med mina bett som gjorde jätteont verkligen. De ömmade och sved och värkte - tills det var dags igen. Nu bet den där jävla flugan mig en gång till, sa jag till mamma. Vi hade tittat förut för att se vad det var och på betten, men nu såg mamma att någonting KRÖP UNDER MIN TRÖJA! När hon sa det började jag skrika och springa, tills hon sa åt mig att komma tillbaks så hon kunde ta bort det (och då jag förstod att jag verkligen inte ville springa iväg med vad det nu var jag hade där). Hon slog mot ryggen för det var på höften den hade bitit mig, och då såg vi vad det var, när den föll mot marken. Kan ni gissa vad det var? -EN GRÖN 15 CENTIMETER LÅNG TUSENFOTING!!!!!!!! Den kröp fort som alla benen bar den under marken och gömde sig. Jag skrek och blev helt chockad. Hade jag gått runt med en jävla tusenfoting i brallan och under tröjan? Det var så äckligt så det var inte sant och jag hade lust att bara dra av mig jeansshortsen för att kolla så den inte var kvar. På det sista bettet hade tusenfotingen betit mig rejält så det blödde och jag fick jätte-jätte-ont. Det var inte konstigt för den hade ju sprutat in något gift och jag blev så svullen, röd och varm där. Inte roligt alls! Vi tog allsolsprit på så fort vi kom till hotellet. Jag har märken kvar från betten, men det är inget farligt och det gör inte alls ont nu.

När vi skulle hem från Nessebar, bestämde vi oss för att ta en taxi tillbaka till hotellet. Det var billigt att åka taxi i Turkiet och när vi frågade taxichauffören i Bulgarien, sa han att han körde efter taxameter. Det tyckte vi lät jättebra så vi hoppade in och åkte biten till hotellet som inte var så lång. När vi kom fram till hotellet och skulle betala, fick vi veta att vi verkligen hade åkt en lyxig taxiresa. Det kostade oss nämligen 96 leva - vilket i svenska kronor är nästan 500 spänn. Vi blev jättechockade för vi hade inte åkt långt och dessutom efter taxameter och bara åkt för 50 kr dit. Det var ingen idé att diskutera priset för chauffören såg inte medgörlig ut och dessutom satt jag fast bakom hans säte, för min fot hade fastnat bakom hans stol för den satt så hårt åt. Så det var bara att betala och se glad ut! Om han lurade oss vet vi inte, men på hotellet sa de att det inte skulle ha kostat så mycket. Kanske fick vi betala för hans resa tillbaka när taxin var tom. Jag vet inte, men det var första och sista gången vi åkte taxi där i alla fall, ;)

Bulgarisk bilbärgning!


En fin byggnad i Nessebar som vi klättrade uppför.


En trött och varm Marie i Nessebar. =)


I Nessebar blev jag biten 3 gånger (!!!) av en tusefonting som jag hade i shortsen och under tröjan!
Behöver jag säga att jag skrek när jag såg vad det var?





Kommentarer
Postat av: ewe ♥

fin blogg! :D

2010-07-10 @ 21:20:28
URL: http://lifebyewe.blogg.se/
Postat av: MADDES

Det är helt okej med mig. Vad gör du nu? kram

2010-07-10 @ 22:29:59
URL: http://maddisenj.blogg.se/
Postat av: lucke

Har lagt upp en video när jag spelar piano på bloggen. Säg gärna vad du tycker om den? :)

2010-07-10 @ 22:40:15
URL: http://modegrabben.blogg.se/
Postat av: Cajsa

ahh, härligt med semester! :D

med mig är det helt okej. :)

2010-07-10 @ 23:06:51
URL: http://cajsa1.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0