Filmen "Tilda"

Dagens ordspråk: Be inte krokodilen hjälpa dig över floden.

Hallå!

Då var det måndag och ny vecka igen! Jag tycker att det känns riktigt, riktigt bra, faktiskt! Nu är det bara en vecka kvar tills vi får sportlov. Jag tror att den här veckan kommer gå jättefort, eller jag vet att den kommer göra det. Sen när vi har haft sportlov, då är vi redan inne i mars! Då händer det mycket roligt, bland annat fyller jag 19 år! Det blir även fullt upp med Restaurangshowen redan en vecka efter sportlovet. Då startar repetionerna och veckan efter det har vi estet vår stora show som brukar hållas varje år! Jag har räknat ut att när vi kommer tillbaka efter Restaurangshowsveckorna (de är två stycken och då har vi inga andra lektioner) går vi i skolan två veckor innan det är påsklov. Då är det ju varmt ute (förhoppningsvis!) och då kommer det gå så fort till studenten! Känns riktigt bra!

På måndagar har jag en kort dag i skolan! Börjar klockan 10.00 och slutar vanligtvis vid klockan 13.15. Jag skrev vanligtvis för idag var vår sista lektion inställd och därför slutade vi redan vid klockan 11.30!
På morgonen när jag började, samlades alla klasser i aulan. Vi gjorde det idag för vi skulle se en film som hette "Tilda". Den handlade om en tjej som precis hade tagit studenten, var duktig i skolan och inom segling och som hade hela livet framför sig. Så länge var det bra, men efter studenten åkte hon till London för att börja jobba och utveckla sin engelska. Hon bodde ihop med två andra tjejer och på sin sista dag i London festade hon och hennes vänner på kvällen/natten. De tog knark, Tilda tog först en hel ecstacytablett och sedan en hel till för hon kände ingenting först. Efter det tog de även en lina kokain. Tilda började må väldigt dålig och de åkte därför hem. Framåt morgonen somnade hon men hennes kompisar upptäckte försent att hon inte andades. De ville inte ringa polisen innan på kvällen för de var rädda att åka dit. Hela filmen, som var mellan 20-25 minuter lång, slutade med att Tilda dog. Filmen var en sann berättelse.

När i hade sett klart filmen fick vi diskutera den i klassrummet. Det var en väldigt stark film och tyvärr är det här ju sant! Vi matas med den här informationen varje dag och den är väldigt viktig. Jag tycker att det är hur hemskt som helst. Jag skulle aldrig prova självmant. Jag tror att det är så här, och det är min åsikt, att antingen är man nyfiken och är benägen att testa, eller så är man det inte. Jag kan helt ärligt säga att jag aldrig ens har testat att röka. Jag har kompisar som röker men de vet vad jag anser om det. Det är upp till dem. Nu kan man ju inte jämföra rökning med att ta droger, men jag menar att jag är inte speciellt nyfiken av mig på de planen. Jag vet att cigaretter är skit, att det smakar skit och är förbannat svårt att lägga av med om man är beroende. Dessutom luktar det inte gott (jag har svårt för röklukt) det sätter sig i kläder, hår, andedräkt och allt. Genom att röka sätter man ju eld på pengarna också, bokstavligt talat.

Med det sagt menar jag inte att framställa mig själv som "duktig" för att jag inte röker. Jag säger bara vad jag anser, det är ju min blogg. Jag ville bara ge min syn på saken, =)


Kommentarer
Postat av: matilda

jag tränar trampolin i en tränings hall :) går du på någon sport?? =)

2010-02-15 @ 20:10:51
URL: http://tildaas.webblogg.se/
Postat av: Michael Jackson | Minnesblogg

Ha en bra dag! :)

2010-02-16 @ 10:54:42
URL: http://mjackson.blogg.se/
Postat av: Sanna - [ s a o s. b l o g g. s e]

svar Ja de kan jag tänka mig ^^ Det är så fantastiskt kul att se utvecklingen dag för dag på de små liven för det går ju undan med en rasande fart! :)

2010-02-16 @ 13:47:27
URL: http://saos.blogg.se/
Postat av: MyzaaN

haha okejs;D

haha nja charlotte kalla tog guld i går och på herr sidan kom svenskan 4a 1,5 sek efter 3an ;)haha ananrs inget :p

2010-02-16 @ 17:41:39
URL: http://myzaans.blogg.se/
Postat av: matilda

okej ;) semlor är gott :)

2010-02-16 @ 19:51:42
URL: http://tildaas.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0