Spökande käkled

Dagens ordspråk: Var och en är sin egen lyckas smed.

Hallå!

Nu blir det blogginlägg igen! Jag har inte bloggat på några dagar nu, men det beror på att jag helt enkelt inte har hunnit och haft tid och för att jag inte har mått så bra. Men vi tar det hela från början!

Igår var jag på bio med min kompis Ida! Vi var på komedifilmen "Bröderna Karlsson" och den var hur bra och rolig som helst! Det blev väldigt många skratt i filmen och vi tyckte att den var jättebra båda två, verkligen sevärd! Det är så mysigt att gå på bio tycker jag, och att det inte blir så ofta gör att det blir ännu mysigare! Vi hade en toppenkväll och det var verkligen jätteroligt!

Idag då, har det inte varit riktigt lika roligt, för jag har nämligen varit hos doktorn på Vårdcentralen. Jag fick i år en diagnos som heter EDS - Ehlers Danlos Syndrom (den överrörliga sorten) som är en bindvävssjukdom som gör att jag får väldigt ont i mina muskler och leder. Jag har haft ont sedan jag var 11 år, så det tog alltså 8 år för mig att få min diagnos. I alla fall, ett av symptomen på EDS är överrörliga leder och där har jag bland annat problem med mitt ena knä och min käke. Det som jag hade det extra besvärligt och smärtsamt med idag, var min ena käke. Jag har haft det en period nu och den hoppar ur läge, det knakar i hela munnen när jag äter och gäspar och den känns väldigt svullen samtidigt som den värker hela tiden. Dessutom har värken spridit sig till huvudet så jag får huvudvärk och ont under ögat, ont i örat och i nacken. Det är verkligen inget roligt och idag fick jag en tid när vi ringde dit. Doktorn kände och tryckte på min käke och det gjorde fruktansvärt ont! Hon var orolig över ifall jag hade en infektion i käken, för det är inte bra att få bakterier där, så jag fick ta ett blodprov. Som jag har skrivit förut har jag en enorm fobi för blod och nålar och det är det värsta jag vet, alla kategorier, att ta blodprov. De senaste gångerna jag har gjort det har det gått bra, trots att jag har varit svimfärdig, superskakig och nervös, och idag gick det också bra! Det går bättre och bättre för varje gång. Kanske beror det på att jag blev biten av en tusenfoting nu i somras i Bulgarien (3 gånger till och med!!) och då sa jag att den hade "botat" min blodfobi, för det gjorde mycket ondare än ett blodprov. (Och var mycket obehagligare, jag menar, vem vill ha en 15 cm lång tusenfoting innanför jeansshortsen och tröjan?!) Så ja, det kanske funkade, ;)

I alla fall, blodprovet visade inte att jag hade någon infektion, vilket gjorde både mig och doktorn oerhört lättade! Tänk om jag hade haft bakterier i käken och de hade vandrat upp till hjärnan eller någonting, usch vad hemskt! Det som återstår att göra nu med min käke är att röntga den och träffa en bettfysiolog som ska titta på min käke för att jag kanske behöver en bettskena. (Man biter i regel ihop käkarna när man sover, det gör de flesta om jag har fattat saken rätt). Får hoppas att den snart blir bättre!

Hoppas allt är bra med er i alla fall, så ni inte har någon käke som spökar för er, =)


Kommentarer
Postat av: Vera

Hej på dig! Jag är med i en fototävlingen och ... du vet vart jag vill komma? Men som tur är behöver du inte rösta om du inte tycker min bild är värd det. In fact du kan igentligen bara radera denna kommentar om du nu känner för det. Det är också så att mamma själv har sagt till mig "Vera, du kommer inte vinna." Och jag vill bevisa att jag kan bli en av de tio med mest röster.

http://www.husmanhagbergtavling.se/index.php?page=gallery&obj=7054 tack i förhand!

2010-08-06 @ 00:26:51
URL: http://suitedup.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0