Regnig vistelse i Filipstad

Dagens ordspråk: Fyra öron är bättre än två.

Hallå!

Nu är jag hemma igen från vistelsen i Filipstad! Jag och Ida åkte dit idag för att det är en marknad där varje år i september som vi brukar gå på. Det är alltid roligt att titta på vad som finns! Den är ganska lång, men det är bra att gå på den på fredagar, då det inte brukar vara lika mycket folk som på lördagar. Men när vi åkte dit idag undrade vi nästan vad vi hade gett oss in på, haha! Det regnade jättemycket på vägen dit och ibland vart det uppehåll men det höll inte i sig så länge. Även fast det var blött så var det roligt och extra kul att träffa Ida också!
När vi gick där i regnet såg vi ett fik som vi gick in på och passade på att vila lite och värma oss. Nu är jag jättekall om mina fötter, så jag sitter här med mina varma tofflor.

Förut idag så skrev jag ju när jag var hemma på hålet från skolan. Anledningen till det var ju som jag sa förut, att jag hade varit på ett läkarbesök på lasarettet. Jag hade en tid inbokad där idag, som jag har varje år för att se hur jag mår och så. Vi pratade väldigt mycket om värken där idag, som vi i och för sig alltid gör, och idag blev jag jätteglad! Jag har fått en ny läkare och vi pratade om min värk, och då sa jag att jag misstänker att jag har Fibromyalgi, och inte Myalgi. Jag har alltid skrivit här i bloggen att jag har Myalgi, som är muskelvärk, men jag har egentligen aldrig vetat om så är fallet. Jag har aldrig fått en riktig utredning. Jag läste om fibromyalgi på nätet för ungefär ett år sedan och jag sa helt spontant till mamma att "det känns som om jag har suttit och skrivit allt det här själv." Jag började då fundera mer och mer över det och jag tror att det mer är det jag har, eftersom att jag har ont i leder och sånt också. Så vi gick igenom kroppen och han tryckte på några av de så kallade "triggerpunkterna". Triggerpunkter är speciella punkter som det gör ont om man trycker på när man har fibromyalgi. Självklart kan alla få ont om man trycker där, men har man fibromyalgi gör det ont vid ett lätt tryck. Jag har provat själv så jag visste om några i alla fall. Fick in några riktiga fullträffar och på mig gör det ont i minst en minut efter att man har tryckt.

Jag fick en remiss till en reumatalog, som har koll på muskler och sånt och som kan se om jag har fibromyalgi eller inte. Jag är så glad för att jag fick den här remissen så jag kan inte beskriva det! Jag har i så många år velat veta vad det är för någonting och nu ska jag snart få veta det också. För mig betyder det otroligt mycket att veta just det, varför! Då blir det så mycket, mycket lättare att acceptera det! När jag kom ut därifrån kändes det som om jag fick ny energi. Shit, vilken lättnad jag kände över den där remissen! Det är lätt att göra mig glad, hehe.
Jag kommer att få en tid förhoppningsvis inom 3 månader. 3 månader är en piss i Missisippi när jag har väntat i 7 år. Jag kommer leva länge på det här, att bara veta att jag ska dit.

Jag tänkte lägga in ett inlägg som beskriver hur bra som helst vad fibromyalgi är för någonting! Det är ett "Brev från Fibro" som förklarar jättebra. Jag kommer ihåg första gången jag läste det, jag tyckte det var så jäkla bra! Så nu vill jag dela med mig av det till er, =)





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0