Brev från Fibro

Från Fibro

Mitt namn är "Fibromyalgi" Jag är en osynlig sjukdom och nu din ständiga följeslagare för resten av livet. Andra runt omkring dig kan inte se mig eller hota mig, men DIN kropp kan känna mig. Jag kan attackera dig dig var, när och hur jag vill. Jag kan osaka dig våldsam smärta eller, om jag är på bra humör, orsaka dig värk överallt. Jag minns när du och din energi sprang omkring tillsammans och hade kul. Jag tog energin ifrån dig och gav dig utmattning istället, försök ha kil nu! Jag tog även god sömn från dig och gav dig fibro-dimma i utbyte.


Jag kan få dig att darra inombords, eller få dig att frysa eller svettas när andra känner behag. Ja visst ja, jag kan få dig att känna ångest eller depression också. Om du har planerat något eller ser fram emot en spännande dag, så kan jag ta ifrån dig det med.


Du bad inte om mig, jag valde dig av olika anledningar, t.ex. det där viruset du aldrig blev fri ifrån, eller den där bilolyckan eller kanske de där åren av förödmjukelse eller trauman? Hursomhelst är jag här för tt stanna! Jag hör att du tänker gå till en läkare som kan göra dig av med mig. Jag skrattar så jag kiknar, försök du bara! Du kommer att vara tvungen att gå till många, många läkare innan du hittar någon som kan hjälpa dig på ett effektivt sätt. Du kommer att bli ordinerad värktabletter, sömntabletter, energipiller, tillsgad att du lider av ångest eller depression, rekomenderad att prova TNS, bli masserad, tillsagd att om du motionerad och sover regelbundet kommer jag att försvinna, tillsagd att tänka positivt, förnedrad, uppmanad att rycka upp dig och MEST AV ALLT, aldrig tagen på allvar med hur du känner dig, när du klagar till läkaren om hur utmattande livet är varje dag.


Din familj, dina vänner och dina arbetskamrater kommer att lyssna till dig ända tills de tröttnar på att höra om hur jag får dig att må och vilken utmattande sjukdom jag är. En del av dom kommer att säga saker som -"Äh du har bara en dålig dag" eller -"Ja jag kom ihåg för 20 år sedan" utan att höra att du faktiskt sa 20 dagar sedan. En del kommer att prata bakom din rygg, medan du sakta känner att du håller på att förlora din värdighet i dina ögon "försök få dem att förstå" Speciellt när du är inne i en diskussion med en "normal" människa och har glömt vad du skulle säga härnäst.


Avslutningsvis, (Jag hoppades kunna hålla denna del hemlig, men jag antar att du redan räknat ut det) Den enda plats du kan få någon support eller förståelse ifrån, angående mig, är ANDRA MÄNNISKOR MED FIBROMYALGI.



Högaktningsfullt din osynliga kroniska sjukdom


Åh, vad bra jag tycker att det här brevet är! Det beskriver jättebra faktiskt, på ett lätt och enkelt sätt!

Kommentarer
Postat av: Gabriella

thihi :)

2009-09-04 @ 22:32:23
URL: http://gaabriiellaas.blogg.se/
Postat av: Maria

Hej. Om du gillar E.M.D. så vet jag den perfekta bloggen för dig. Gillar du inte E.M.D. så behöver du inte bry dig om det här :) Och då ber jag om ursäkt. Men om det skulle vara så att du gillar E.M.D. eller någon av medlemmarna så tycker jag att du ska börja läsa http://www.emdtour.blogg.se

Det är den perfekta bloggen för de som gillar killarna. Bloggen har även blivit rekomenderad av killarnas egna hemsida och det är ju bra betyg ;)

Du är hjärtligt välkommen :)

2009-09-04 @ 22:40:14
URL: http://emdtour.blogg.se/
Postat av: Erica

Väldigt bra skrivet..

2009-09-04 @ 23:13:57
URL: http://faithhopelove.blogg.se/
Postat av: Erika

sv: hehe okej :P

Jag svarar också på kommentarer faktiskt :)

2009-09-04 @ 23:50:06
URL: http://icanpikan.blogg.se/
Postat av: Alexandra

min mamma har den sjukdomen tror jag, hon har ont i armarna och ibland kroppen så hon kan inte alltid bära tunga grejer och sådant, plus att hon äter en massa medicin. Hon säger att jag med kommer få det där, det låter inte så skönt! :(

2009-09-05 @ 15:18:09
URL: http://alxxz.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0