Var på en föreläsning idag om mobbing från "Friends"

Dagens citat: Problemet är inte de onda människornas ondska utan de goda människornas tystnad. - Martin Luther King.

Hallå!

Idag tänkte jag prata lite utöver det "Dagens citat" som jag har valt att ha idag.
Det var nämligen så att vi var på en föreläsning i aulan,  om mobbing och liknande saker. Hon som föreläste kom från "Friends" och spelade bland annat en enmannateater och pratade om mobbing. Syftet med det var nog att vi ska bli mer uppmärksammade på vad som händer i skolan, att det förekommer saker som inte är okej.
I slutet av föreläsningen sa hon det ovanstående citatet från Martin Luther King, att "Problemet är inte de onda människornas ondska utan de goda människornas tystnad". Därav har jag valt att ha det idag på min blogg.

Hon pratade lite om det att det finns väldigt många som får höra kränkande saker varje dag, som tex  "Fan, vad ful du är!" eller "Fan, vad du luktar äckligt och "Fan, vad konstigt du går egentligen!" När hon sa det sistnämda, om att vad konstigt du går, då kändes det som att alla i aulan tänkte på mig. De flesta har ju sett att jag har svårt att gå och då tänkte jag automatiskt på det. Jag har hört oerhört många gånger från människor att de tycker att jag går konstigt, men det var mest när jag var yngre. Nu är det ingen som säger så, men det är många som tittar på när jag går, pekar eller kanske skrattar. Det tycker jag är väldigt jobbigt, främst när det är bland ungdomar i min egen ålder, men allra värst när det är vuxna. Det finns mobbing på så många nivåer och det är inte alltid som man tänker på det. Men hur roligt är det egentligen att bli kallad "hora" eller "bög" varje dag man går till skolan, fast det är på så kallat "skämt" från den som säger det? Hon som föreläste pratade om det och på diskusionen som vi hade om det efter vi hade varit i aulan, pratade vi om det. Det är ju ingen som vet om den personen har hört det förut, fast det inte har sagts på skämt utan menats mer på allvar. Jag tycker att det borde ge alla en tankeställare. Nu är det inte alla som går runt och säger bög eller hora eller liknande saker, men ändå, ingen vet hur den andra personen tar det. Hur väl känner man en människa, var också något vi pratade om. Hur väl vet man om den personen man säger såna saker till, har samma humor som en själv eller inte? Det är inte alltid sånt syns. Har ni någon gång tänkt på sånt? Jag tänkte på det idag, eftersom att vi pratade om det.

Jag tycker att mobbing är ett väldigt viktigt ämne att ta upp och ingenting som man ska gå och blunda för. Jag vet inte hur många gånger jag har hört kränkande saker om att jag har svårt att gå när jag var yngre. Mobbing är något som jag ser seriöst på och därför skriver jag om det. Jag tycker att det är oerhört viktigt. Vad tycker ni?

Kommentarer
Postat av: Sannas Fotografi

Jodå, blir nog roligt :)



Jo, det löser väl sig med mössorna hoppas jag :)

2009-10-14 @ 21:13:04
URL: http://emmotsanna.blogg.se/
Postat av: m

re; jag går friskvård :) så jag går en samlinje med friskvård så jag kommer inte att ha någon yrkesutbildning när jag är klar, vilket känns så sjukt jobbigt för jag orkar inte plugga vidare :( Men vad ska du göra när du gått ut då? vad ska du läsa vidare tilll?

2009-10-14 @ 22:25:31
URL: http://mariellelundstrom.blogg.se/
Postat av: Anna

sv: haha så najs ! vad har du hittat på idag ?

2009-10-15 @ 00:00:14
URL: http://annaahellgren.blogg.se/
Postat av: Anonym

det där med mobbning, det är verkligen något som bordes tas upp mer, för det är vitkigt att få ordning på. hårdare straff kanske på dom som mobbar är en början, det är ju ofta om som det är '' synd om '' konstigt nog.



:)

2009-10-15 @ 06:39:39
URL: http://lagomsmart.blogg.se/
Postat av: Mindy

Godmorgon.Ja det beror nog som du säger var man bor & sånt..Hoppas att du blir nöjd med din möss.Ha en skön torsdag.kram

2009-10-15 @ 09:05:44
URL: http://blondis81.blogg.se/
Postat av: Anonym

2009-10-15 @ 11:18:42
Postat av: matilda

Tjabba!! :D

Nu är min blogg igång igen! Har varit riktigt usel på att blogga och svara på kommentarer... men nu är jag back on track! Dax att se till att läsarantalet ökar och att det blir en underhållande blogg. Har du tips om något du vill att jag ska skriva om eller är det något du undrar så skicka iväg en kommentar så ska jag skriva inlägg om det!

Hoppas du har en awesome torsdag!

//The road cyclist

2009-10-15 @ 14:55:05
URL: http://elitecyclist.blogg.se/
Postat av: Camilla

Svar: Det kanske finns det också. Som ordspråket lyder, "ett mynt har alltid två sidor" och likadant kan man ju tänka här. Vissar har varit utomlands, men det finns nog fortfarande många som inte varit det.. I hope so! :)



Kram



2009-10-15 @ 19:06:13
URL: http://camillaloov.blogg.se/
Postat av: Camilla

Svar: Absolut det är det!



Jag extrajobbar på H&M :) Men ska snart börja jobba halvtid på Lindex :)

2009-10-15 @ 19:19:19
URL: http://camillaloov.blogg.se/
Postat av: MARIELLE

re; det finns ganska många lijer, iaf där jag går.. grejen är att jag inte orkar läsa vidare, jag har varit skoltrött sen jag gick i 8;an så jag orkar verkligen inte. måste pallre mig till skolan varje dag, hatar det verkligen. så jag kommer nog inte att läsa vidare, jag kommer jobba på frasses eller ngt likanande

2009-10-15 @ 19:35:36
URL: http://mariellelundstrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0