Studiebesök

Dagens ordspråk: Skvaller är en konstform som går ut på att säga ingenting på ett sätt som i princip inte lämnar någonting osagt. - Walter Winchell

Hallå!

Idag hade jag i alla fall en riktig sovmorgon innan jag skulle iväg till skolan. Det var riktigt skönt, i tanke med att vi började så tidigt igår! Jag hade inga problem att sova igår, somnade nog redan vid kl 21.30 tror jag, haha! Här har man inte vänt på dygnet i alla fall! ;)

Kom till skolan vid 10.50 då vi hade svenska. Det varade inte lång stund, eftersom att vi skulle på studiebesök till Transcom på lektionen därefter! Transcom finns på 5 olika ställen i Sverige, bland annat i Borås, det var det ända stället som jag kommer ihåg nu. De jobbar bland annat för Tele2 och Brebandsbolaget och svarar på frågor från kunder och är försäljare för olika saker. Vi fick komma dit och kolla runt lite på vad de gjorde och sitta och lyssna på när de tog emot samtal från kunder. Jag trodde att vi skulle få sitta flera stycken vid samma, men så var det inte, utan vi fick sitta enskilt med någon som jobbade. Vi tyckte först att det var lite pinsamt, men det gick bra! Jag fick sitta med två olika killar, för den ena skulle gå på rast efter en stund. Han var jättetrevlig och presenterade sig genom att skaka hand! Han berättade lite vad de arbetade med och när han tog rast gick han till en annan kille och frågade om jag kunde sitta med där. Han var lika trevlig han och där fick jag lyssna på lite fler samtal och veta ännu lite mer vad de jobbade med. Båda två frågade om jag var där på utbildning för att lära mig jobbet och börja där, men vi var ju där genom skolan på studiebesök.

På Transcom är det väldigt många ungdomar som jobbar, men jag ska ju läsa vidare efter studenten och har svårt att tro att jag skulle vilja jobba där. De får sitta vid en dator och en telefon hela dagen och inte göra någonting annat. Jag tror det är fruktansvärt segt och inte speciellt roligt. Det skulle dock passa mig ganska bra eftersom att jag kan tangetbordet helt utantill och kan skriva utan att kolla vad jag gör (jag är inte datanörd, tror det har att göra med att jag spelar klarinett och då kan man inte kolla vad man trycker på för klaffar. Gör likadant med mobilen när jag skriver) men annars tror jag inte att jag har några fördelar. Jag skulle ju inte heller kunna ta ett jobb på en hamburgebar som McDonalds eftersom att jag inte orkar stå så länge och får ont av stress. Annars är det ju bra jobb man kan ta, för arbetserfarenhet är aldrig dumt!


Vad vill ni ha för jobb och var skulle ni aldrig kunna tänka er att jobba eller jobba som?


Kommentarer
Postat av: Oskar Wernersson

Åh, jag ångrar att jag inte valde samma sak själv. Fast jag skulle nog inte klara av det faktiskt. Jag har på tok för dålig självdisciplin. Att jag ens kommer ihåg att uppdatera min blogg flera gånger dagligen är lite av ett mirakel :p Fast å andra sidan är ju bloggen mitt projektarbete så jag får ändå skriva en hel del om man säger så! ;)



Ja, jag har blivit bloggtokig på senaste och efter att ha läst din beskrivning och blev väldigt nyfiken på bland annat ditt handikapp. Sen att du är enormt söt gör det inte svårare att motstå bloggen! :D



Har försökt läsa igenom bloggen lite och såg att du misstänker att du har fibromyalgi vilket låter riktigt hemskt. Men vad innebär det och ditt handikapp i vardagen? Eftersom du fick viruset i ryggmärgen, har du då rullstol eller hur fungerar det? Förlåt för att jag frågar men jag är verkligen på tok för nyfiken för mitt eget bästa ibland :p

2009-11-03 @ 19:50:11
URL: http://osskie.blogg.se/
Postat av: Novembersara

SV: Nej men eller hur? Så sjukt.

Du, jag älskar att läsa det du skriver.

2009-11-03 @ 19:51:11
URL: http://novembersara.blogg.se/
Postat av: Oskar Wernersson

Det är lugnt, lyckades lista ut vem det var som skrev ändå! :D

2009-11-03 @ 19:53:34
URL: http://osskie.blogg.se/
Postat av: Oskar Wernersson

Nej, absolut inte. Jag har ju all tid i världen, så länge jag inte kolar av någon skum influensa eller liknande :D



You're welcome och jag får tacka själv! :)



Nej, jag misstänkte att det var okej men om det nu skulle ha känts konstigt så passade jag på att be om ursäkt i förväg. Jag är som sagt lite för nyfiken för mitt eget bästa ibland ;)

Jaha! Men det måste ändå vara väldigt skönt kan jag tänka mig. Har varit rullstolsbunden (ishockey!! haha) under kortare perioder av mitt liv och jag höll seriöst på att bli tokig. Bara en sån sak som att ha kryckor begränsar en otroligt mycket också så det är roligt att höra att du slipper sånt sattyg :)

Måste också säga att jag verkligen gillar din inställning. Vet att många skulle bli deprimerade och bara börja gnälla på livet och världen. Det gör mig glad att se personer som dig som tar styrka från det negativa istället!

2009-11-03 @ 20:06:38
URL: http://osskie.blogg.se/
Postat av: Anna

sv: Ja super :D själv då ?

2009-11-03 @ 23:23:40
URL: http://annaahellgren.blogg.se/
Postat av: Mirlinda

:D låter bra! vad gör du?

2009-11-04 @ 01:12:27
URL: http://mirliworld.blogg.se/
Postat av: Mina

Godmorgon..Hoppas att du får en skön dag i skola denna dag..Skönt att få sova ut lita då & då..kram

2009-11-04 @ 11:15:42
URL: http://blondis81.blogg.se/
Postat av: Emelie

Åhh tack vad du är snäll :D :D

Det värmer mitt lilla hjärta!



Åh vad kul att höra :) Härligt!



Ha en fantastisk kväll!

Puss & Kram

2009-11-04 @ 14:46:11
URL: http://makrills.blogg.se/
Postat av: s

hej! allt bra med dej idag? kram

2009-11-04 @ 15:10:18
URL: http://coconutkiller.webblogg.se/
Postat av: Sannas Fotografi

Jo det gör det säkert :) okej, jag har varit där en gång för några år sedan!



Skönt med sovmorgon, hade behövt en känner jag.. Men imorgon börjar jag 06.30 och fredag 05.30 så det får vänta till helgen!

2009-11-04 @ 16:26:10
URL: http://emmotsanna.blogg.se/
Postat av: miiah

SV: Haha men eller hur! Man kan ju inte hjälpa hur man är lixom.. Jag försökte verkligen minska ner några sidor en gång till en uppgift men herregud så dålig den blev då.. :p fick ju inte med allt jag ville och inte tillräckligt med mina åsikter och sånt, nej jag skriver så mkt jag vill lixom ;) haha



Ja verkligen.. Men vi kommer komma in på socionomlinjen, absolut! Jag har ju ett IG i idrott och hälsa a men jag tror jag klarar det ändå för trots mitt ig så har jag 17 något i snitt så jag hoppas =)



Åh så tråkigt men vad bra att du kan gå bra igen då :) Så du slipper rullstol..? Hoppas du inte tkr frågan är dum eller jobbig :) är bara väldigt nyfiken av mig :p en liten dum och bra egenskap ibland ;) hihi



Härligt att höra, här är det bra med, är mätt o belåten :) Hittas på ikväll? :D

kramar!

2009-11-04 @ 18:14:44
URL: http://miijauh.devote.se
Postat av: Maria

sv: Åh, det låter jobbigt det där. Jag har bara tagit blodprov (ur armvecket då alltså) en enda gång, i somras, och då var jag jättenervös innan. Fast det kändes inte ens så jag var nog nervös utan orsak. :P



Jag har lämnat in lappen till skolan nu, så det blir nog så att jag tar vaccinet. Men risken är stor att jag blir sjuk innan, för i högstadiet som ligger mittemot vårt gymnasium är 75 stycken sjukanmälda.



De skulle absolut ha jättestor nytta av den! Andra barn/ungdomar med samma problem skulle säkerligen uppskatta av få läsa din bok :) Man lär ju sig mycket av andras erfarenheter också.

2009-11-04 @ 18:42:14
URL: http://various.blogg.se/
Postat av: Mirlinda

ok :D samma här, hihi. har du haft en bra dag hitils? kram

2009-11-04 @ 19:29:24
URL: http://mirliworld.blogg.se/
Postat av: Oskar Wernersson

Haha precis. Hoppas på att jag klarar mig bra alltså!



Nej, förstår ju det då jag som sagt själv gjort det. Alltså, egentligen så låter det ju dumt men om du aldrig hade upplevt att kunna gå ordentligt så hade det nog inte varit något du tänkt på heller. Det blir ju på något vis något man vänjer sig vid ;p



Som sagt så gillar jag verkligen din inställning. Ändå rätt otroligt att du är en av de tre. Det får en att inse att oavsett odds, så kan det verkligen hända en. Du drog då inte nitlotten i alla fall och det ska man ju vara glad för. Även om du inte kan springa runt o skutta som andra så kan du ju fortfarande gå och det är huvudsaken! :)



Vart är det nånstans du bor?

2009-11-04 @ 19:34:38
URL: http://osskie.blogg.se/
Postat av: miiah

SV: Hmm.. jaså? :s Jag har ju mailat både studera.nu och högskoleverket och frågat om jag behöver G i idrott eftersom jag har varit jättenervös inför det och båda två har svarat nej.. Nu vet jag ju inte vad jag ska tro.. :( Min syo vill jag inte fråga för hon kan verkligen inget :p det var hon som sa åt mig att jag inte behövde matte b för socionomutbildningen när jag går ut men det gör man ju och det sa jag till henne och då sa hon "jaså, det visste inte jag. var har du hittat den informationen?" :s



Åh så härligt att slippa rullstol och kryckor, måste vara jätteskönt =) Haha härligt med en till nyfiken, ibland är det positivt o ibland negativt att vara nyfiken alltså.. ;)



Duktig du är som pluggat :) Själv har jag ingen lust just nu fast jag har hur mkt som helst.. :p Jag tar det också lugtn, svarar på kommentarer bara =)



Kram!

2009-11-04 @ 19:40:52
URL: http://miijauh.devote.se
Postat av: mia

väldigt fascinerande blogg!

2009-11-04 @ 20:18:40
URL: http://annamariafrida.blogg.se/
Postat av: Oskar Wernersson

Nej precis. Men du säger ju själv att du kan åtminstone nästan helt normalt, du har bara svårt att gå fort? Det är ju inte hela världen isåfall. Det är ju bara att få sina vänner att anpassa sig ;)



Haha precis. The Chosen One! Ja, absolut. Jag har alltid tänkt så att "Ah, det är så liten chans. Det händer inte mig" men du är ju ett levande bevis på att det ändå faktiskt kan vara så. Förstår inte heller hur någon kan säga något elakt. Inte direkt så att du kunde göra något åt att du blev sjuk.



Jag bor i Umeå! :)

2009-11-04 @ 20:32:41
URL: http://osskie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0