Härmed är jag nu saxofonist!

Dagens ordspråk: Man lär sig någonting nytt varje dag.

Hallå!

Det sägs att man lär sig någonting nytt varje dag, och det kan jag verkligen säga att jag har gjort idag!
Inte bara en ny sak utan flera, om jag tänker efter. Det är nog bäst att ta det hela från början!

Började skolan kl 09.50, utvilad och pigg! Hade då svenska första lektionen där vi gick igenom det sista inför nationella provet. Imorgon är det alltså dags, att göra utomordentligt bra ifrån sig och inte alls få hjärnsläpp. Vi får sitta fem timmar om vi vill, så skulle inspirationen få fötter har man ju i alla fall tid på sig!
Efter svenskan åkte vi till Räddningstjänsten, alltså brandstationen. Vi har Arbetsmiljö och Säkerhet, ett ämne där vi får lära oss om vilka lagar det är som gäller och om skydd och såna saker, ämnets namn beskriver det rätt så bra. Vi var ju på ett studiebesök för några veckor sedan också och nu var det dags igen! Där fick vi en liten rundvisning och lite information om arbetsplatsen. Vi hade fått en uppgift att skriva en rapport om besöket, så vi fick anteckna en hel del.
Efter studiebesöket åkte jag hem en stund för jag hade hål! De andra i klassen fick antingen sluta eller åka till Bergslagsskolan, för att det är någon gymnasiemässa där för 9:orna. Men jag hade klarinettlektion efter en stund men jag passade på hemma att skriva min rapport. Det gäller att utnyttja tiden väl!

På klarinettlektionen blev det ingen vanlig lektion och det var där som jag fick lära mig en alldeles ny grej!
Min lärare hade tagit med sin fel instrument och istället fått med sig sin saxofon. Han frågade mig om jag hade spelat det någon gång, men det hade jag inte. När han då sa att jag skulle få prova på det idag blev jag jätteglad, för jag har faktiskt länge viljat prova på det! Jag tycker det är ett coolt instrument och det finns en hel del likheter med klarinetten. Trodde jag först i alla fall, haha.
Jag fick ha på mig ett halsband som han kallade det, som man fäste saxofonen i. Den väger ungefär 2,5 kg och det är ingenting som sitter och håller en lång stund när man spelar. När jag sen skulle spela var det inte lika lätt som jag trodde, för jag trodde på ett ungefär att det skulle vara lika grepp som på klarinetten, för de ser ungefär lika ut. Det var lite annorlundare än vad jag hade tänkt, men jag lyckades i alla fall spela Blinka lilla stjärna! Det är inte dåligt för en som aldrig har spelat saxofon förut att spela denna enkla lilla melodi, med helt nya grepp. Det var roligt i alla fall så jag hoppas jag får tillfälle att spela det någon mer gång! Fast då har jag antagligen glömt alla grepp, haha!

Ikväll ska jag bara ta det lugnt och inte öva någonting mer inför nationella provet i svenska. Det är uppsatsdelen och vi har fått en texthäfte att läsa, vilket jag har läst flera, flera gånger. Jag vill inte "överplugga" för jag blir bara mer nervös då när jag redan har läst tillräckligt. Jag brukar aldrig läsa minutrarna innan ett prov heller, för då blir jag nervös och tänker att jag har glömt en massa. Nej, det jag inte har fått in nu lär jag inte få in i skallen heller.

Härmed önskar jag er treor som ska göra provet imorgon lycka till! Hoppas det går bra och till er andra önskar jag en trevlig kväll! =)

 

 

Idag provade jag på att spela saxofon för första gången!




Kommentarer
Postat av: Sannas Fotografi

Ne, vi ska ta vaccinet genom skolan så v50-51 nångång är det dags för gymnasiet..



Gick det bra för dig på nationella idag då :)?

2009-11-18 @ 16:31:44
URL: http://emmotsanna.blogg.se/
Postat av: Emelie

Tack ska du ha! :)

Gick det bra med saxofonen? :)



Ha en forsatt fin kväll!

Puss & Kram

2009-11-18 @ 18:53:28
URL: http://makrills.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0