Hur mitt rörelsehinder påverkar min vardag

Dagens ordspråk: Efter regn kommer solsken.


Då var det torsdag igen då för denna vecka!

Började skolan efter veckans bästa, och också längta, sovmorgon till kl 10.25! Hade då klarinettlektion, som är den näst sista för den här terminen. I år kommer jag inte få något betyg i det, eftersom att jag inte har gjort klart B-kursen i klarinett. Jag kommer antagligen inte få göra någon C-kurs, eftersom att jag tog en A-kurs i gitarr och därmed har rätt antal poäng. Men det är positivt med det också, för då behöver jag inte stressa med att bli klar med B-kursen, vilket resulterar i att jag kan få ett bättre betyg. Det låter bra!
Jag trodde imorse att jag skulle få sluta vid kl 16.00 efter den sista lektionen, men jag fick gå hem vid kl 14.45 ungefär istället, eftersom jag var klar med allt i filosofin. Jag passade på att fråga om betyg också, som lät väldigt lovande! Jag blir så glad då, när hårt arbete resulterar i något bra!

Jag får ibland olika frågor som brukar handla om mitt rörelsehinder. Det kan vara allt ifrån vad jag har för slags rörelsehinder, hur min vardag ser ut med mitt rörelsehinder, om jag sitter i rullstol eller om jag inte kan röra mig så mycket över huvudtaget. Jag tycker att det är jätteroligt att ni frågar och väldigt bra också för den delen! Jag skriver bara på utan att tänka på att jag hela tiden får nya besökare på min blogg. Så jag tänkte att jag ska besvara dessa frågor, så får ni ställa någon mer fråga om det är något mer ni undrar över!

Jag fick ett förkyldningsvirus i ryggmärgen när jag var 2,5 år gammal. Det kom över en natt och gjorde mig förlamad, så dagen därpå kunde jag inte röra mig från midjan och nedåt. Ungefär ett halvår efter det, började jag kunna gå igen, med stöd. När jag var 7 år, opererade jag mina hälsener på båda benen eftersom att de var för korta. Jag gick på tå innan operationen. Jag är så glad att jag kan gå på hela foten nu, det är den bästa operationen jag någonsin har gjort! Även fast mina antal operationer bara är två...
Min andra operation gjorde jag när jag nyss hade fyllt 13. Då opererade jag bort en halgusvalgus knöl som jag hade på min högra fot. Den kom antagligen eftersom att jag hade gått på tå i så många år innan. Den orsakade mig mycket värk och pina, och när den vart bortopererad gick allt sånt över!
Mitt handikapp har inget namn, förutom spasstisk förlamning. Jag går alltså med mina spassmer!

En till sak som hände mellan mina två operationer, var att jag började få värk i min kropp. Jag var 10 år då ungefär och jag har aldrig någonsin haft så ont som jag hade då. Värken satte sig först i benen, som resulterade i att jag hade så ont att jag inte kunde gå. Då fick jag använda rullstol och kryckor, som gick bra tills värken spred sig till armarna, ungefär. Jag fick en medicin då som tog sex veckor innan den började hjälpa. Det var jobbiga veckor att vänta, men det var det värt!

Så jag kan gå och röra mig och jag sitter inte i rullstol, om jag inte skulle vara opererad eller göra mig illa eller något sånt, eller inte orka gå så långt. Hur påverkar då mitt handikapp och min värk mig i vardagen? Jag tycker att mycket fungerar bra, så ibland är det svårt att komma på på en gång hur det påverkar mig. Att jag har lite svårare att gå än andra gör att jag inte orkar gå lika långa sträckor och inte heller lika fort som andra. Det orkar jag inte med, jag måste få gå i min egen takt. Ska jag gå en promenad exempelvis, måste jag gå i mitt tempo och inte gå så långt, annars måste jag ta pauser. Det är inte samma sak att gå en promenad som att gå en shoppingrunda, som jag brukar säga.
Min värk påverkar mig också väldigt mycket i vardagen. Varje dag efter skolan måste jag vila för att orka göra mina läxor. Jag har då i regel ganska ont och måste samla nya krafter. Att gå och ha ont hela dagarna resulterar också i att man blir väldigt trött, vilket jag blir. Det är dels jobbigt att gå i gymnasiet, men att ha ont ger en helt annan trötthet. Jag orkar inte vara med mina kompisar lika ofta som jag vill, eftersom att jag inte alltid har den orken på grund av min värk. Kanske har jag för ont, är för trött eller känner att krafterna inte finns där. Jag kan vara jättepigg på morgonen en dag, men senare på dagen kan jag ha jätteont. Det kan resultera i återbud till kompisar, som varken dom eller jag tycker är kul.
Jag har även lite svårt att städa. Det är samma sak där, orken finns inte alltid där, även fast jag vill, och jag kanske har för ont för att göra det. Men jag försöker att damma och torka mitt rum. Dammsuga och torka golv får jag hjälp av mamma med.
Gå och handla har jag också svårt med, vilket jag nog inte heller kommer klara när jag flyttar hemifrån. Det kommer jag behöva en assistent till. Än så länge behöver jag ingen, eftersom att jag bor hemma. Om man säger så här, jag orkar inte ens gå och bära en påse med en liter mjölk i. Då kan ni tänka er hur det blir att storhandla...
Jag kan inte heller ta en ett körkort på en vanlig bil. Jag behöver en bil med hanreglage, där alla delar som broms och gas sitter på ratten. Jag är inte så stark i mina ben och inte heller så snabba i dem, så om jag skulle behöva tvärnita skulle det nog bli lite svårt. När jag vill och känner att jag behöver ett körkort, får jag ta det i en annan stad som har körskolebilar med handreglage.

Detta är vad jag kan komma på nu om hur min vardag ser ut. Jag får skriva mer om det är något annat jag kommer på. Och ni får givetvis fråga också! Jag tar inte illa upp, om jag inte skulle vilja prata om mitt handikapp skulle jag inte skriva den här bloggen. Om det är någon fråga jag inte vill svara på, då säger jag det. Det är bara att fråga!


Kommentarer
Postat av: LIFE BY Marielle

vi slutar den 5e, nästa fredag :) ni då?

2009-05-28 @ 20:04:16
URL: http://mariellem.blogg.se/
Postat av: Maria

Mycket intressant och givande att läsa om din vardag. För det är ju faktiskt så att en liten sak som ett rörelsehinder förändrar väldigt mycket i livet.

Som jag sagt förut; jag beundrar din kämparglöd. Det är roligt att läsa din blogg :)



Svar: Ja, precis ;)

2009-05-28 @ 20:29:12
URL: http://various.blogg.se/
Postat av: ida

sv: ja jag har med vant mig, sony ericsson är ju lätt bäst med.

ahaa okej jag har 3, så jag undrar om din snygga telefon kan finnas där med.. ;) jag skulle aldrig kunna ha ett annat märke tpy, haha!

2009-05-28 @ 20:31:18
URL: http://idapida.blogg.se/
Postat av: Anonym

Aa, hehe. Är allt bra med dig då? :P

Kram kram

2009-05-28 @ 21:04:40
URL: http://emmywennerlund.blogg.se/
Postat av: Fii

sv: hehe jaaa det är sant :)

2009-05-28 @ 21:20:29
URL: http://fiii.blogg.se/
Postat av: emelie

sv: händer i helgen då?

2009-05-28 @ 21:35:13
URL: http://fuckingems.webblogg.se/
Postat av: Linda

Vi tittar på grannfejden..

2009-05-28 @ 21:53:50
URL: http://ndail.blogg.se/
Postat av: Linn

hihi tack så mycket.



okej, lycka till på provet! Jälv har vi haft gäster här och vi har grillat och haft roligt. I helgen så har jag dansuppvisning :)



Hoppas du får en fin kväll!

2009-05-28 @ 22:22:09
URL: http://lhiinnsondell.blogg.se/
Postat av: Linnea :>

det hoppas jag verkligen :p

2009-05-28 @ 22:59:20
URL: http://neafoshoo.blogg.se/
Postat av: Angelica

jaa :D !! skönt med sovmorgon !

2009-05-29 @ 02:17:11
URL: http://angelicajarleros.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0