Temadag


Heej!

Idag blev det tidigt uppstigning på morgonen, för idag började vi skolan redan vid kl 08.00. I vanliga fall på tisdagar brukar vi ha en kort sovmorron till kl 08.40, men så blev det inte idag! Anledningen till detta var för att vi som går i 2:an har temadagar den här veckan, idag och imorron, och temat är sex och samlevnad! Det hela började med att vi samlades inne i aulan, där vi fick information om dagen. Vi skulle få jobba med och lyssna om de negativa delarna med sex och samlevnad fram tills lunch. Och det första vi fick göra var att sitta i aulan och lyssna på två tjejer som kom från kvinnohuset i Karlskoga. En utan dem jobbade där, och den andra hade varit där under en tid för hon hade varit tillsammans med en man som hade misshandlat henne både psykigt och fysiskt. Det var en hemsk historia hon hade att berätta, jag rös i hela kroppen. Men samtidigt som det var hemskt så var det intressant att lyssna på! Jag tycker att det är oerhört starkt att stå inför så många människor och berätta det för. Jag beundrar henne verkligen för det, och det är ju precis det som jag vill göra som projektarbete, stå på scenen och berätta om mitt handikapp!
När vi hade lyssnat på hennes historia, fick vi gå runt till olika klassrum. Det första klassrummet vi kom till var hos en polis, som berättade om våldtäkter och statistik och lite andra saker. Efter det fick vi gå till ett annat klassrum, där vi fick klippa och klistra i tidningar och göra en plansch som skulle förmedla en känsla med de negativa delarna av sex och samlevnad, som otrohet m.m. När vi hade gjort det, fick vi gå till det sista klassrummet där vi fick se en program ur Insider, som handlade om Alexandramannen, som har köpt sex av väldigt många kvinnor. Det var ett väldigt intressant program det också. När vi hade sett klart det, var våran temadag slut och det var dags för lunch!

Efter lunchen hade vi historia i ungefär en halvtimme. Längre blev det inte, för vi musikesteterna i klassen skulle iväg till aulan igen för att prata om Restaurangshowen! För nya läsare kan jag berätta att restaurangshowen är ett samarbete mellan estetprogramet, hotell och restaurangprogramet och frisörprogramet, där vi tillsammans sätter ihop en show med dans och musik, och en tre rätters middag, där frisörerna fixar vårat hår och smink! Restaurangshowen har satts ihop i många år, men nu är det äntligen våran tur att få vara med! Idag pratade vi lite om vilka kläder och frisyrer som vi vill ha till våra låtar och så. Vi pratade i nästan tre timmar innan vi var klara, och då fick vi gå hem! Det tyckte jag var skönt, för jag hade så himla ont i huvudet. När jag kom hem sov jag en liten stund, och nu känns det mycket bättre!

Imorron har vi temadag igen, och då ska det handla om de positiva delarna i sex och samlevnad. Berättar mer om det imorron efter skolan!

Kommentarer
Postat av: Lisa

svar: Jag tycker absolut att du ska se filmen! :) Hardu läst böckerna?

2009-01-27 @ 20:14:17
URL: http://lisals.blogg.se/
Postat av: Mimmi

svar: håller med om detd är, snyggt!

ja, det är sant. Jag får hoppas på att den sitter bra nu , och att det inte dröjer allt för länge innan den kommer :)

2009-01-27 @ 20:15:31
URL: http://bubbelsnubbel.blogg.se/
Postat av: helena

sV, skönt att höra att allt är bra me dig gumman :)

är förkyld men annars så äre bara fint med mig tack. kram på dig!

2009-01-27 @ 21:26:08
URL: http://helenahildegran.blogg.se/
Postat av: ☆ m a l i n .

Tack så mycket :)

Du verkar förresten vara en väldigt stark tjej.

2009-01-28 @ 01:33:47
URL: http://carlssonmalin.blogg.se/
Postat av: izza

ja det är väll bra (A)

2009-01-28 @ 13:54:34
URL: http://jjordgubbssaft.blogg.se/
Postat av: Viktoria

De va ett tagsen nu, hur är de med dig?

2009-01-28 @ 14:49:44
URL: http://viickii.blogg.se/
Postat av: LIFE BY Marielle

Inget speciellt här heller denna vecka, går och längtar efter helgen såklart =) men idag har jag småshoppat och solat en sväng. kram!

2009-01-28 @ 15:26:37
URL: http://mariellem.blogg.se/
Postat av: Louise

Ja, det är finfint med mig, hur är det själv då gumman?



Puss!

2009-01-28 @ 15:40:32
URL: http://lowice.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0