Första skoldagen


Heejsan!

Idag var det första skoldagen efter jullovet, och den gick mycket bättre och fortare än vad jag trodde att den skulle göra!
Jag lyckades att somna i tid igår kväll (som alltid är så svårt efter ett lov) och vaknade utvilad vid kl 08.00 eftersom att jag inte började förrens vid 10.25!
Men imorse var jag inte lika säker på att dagen skulle gå lika bra som den gjorde. Anledningen till detta var för att jag hade så ont i ryggen när jag gick upp, och jag visste inte om jag skulle klara av att gå till skolan. Det gjorde ont i ryggen typ vid byxlinningen, och det bara värkte och gjorde jätteont vid vissa rörelser. Det var svårt att gå upp i trappan och jag tänkte hur det skulle gå i skolan, eftersom att den näst intill bara består av trappor. Men som tur var så släppte värken efter en stund. Det var jätteskönt, otroligt lättande! Nu känner jag av den lite igen, men det är kanske för att jag är lite stel.
Att värken har satt sig där, kan bero på att det har varit så kallt här nu några dagar. Jag får hoppas att det snart släpper och byter ställe!

Men eftersom att värken i ryggen blev bättre, så blev skoldagen det också! Jag började med klarinettlektion, och sen rullade det på tills sista lektionen som var filosofi! Jag läste ju psykologi förra terminen, och eftersom att den kursen bara var på 50 poäng, så måste jag läsa en till 50 poängs kurs. Då tyckte jag att det skulle passa bra med filosofi, så jag valde det! Jag tror att det kommer bli jättebra, för kursen verkar verkligen intressant! Vi kommer att disskutera mycket om de stora frågorna i livet, som "Varför finns vi, varför finns det en värld", "finns det liv utanför jorden", om etik och moral och massa annat. Jag tror att det kommer bli jättebra! Idag på lektionen fick vi olika frågor och påståenden som vi skulle disskutera i grupper och sen redovisa för klassen vad vi hade kommit fram till! Vi i min grupp fick frågan, "Vad är tid?", och "existerar tiden?" Det ä frågor som inte är helt enkla att svara på om man inte går riktigt djupt in och funderar.
Jag menar, vem funderar i vanliga fall på vad tid är, och om den existerar? För oss är det ju så självklart att tid finns, det är ju ingenting som man funderar på. En annan grupp fick ett påstående där det stod att Hitler är ond. Vem kan bestämma om han är ond eller ej? Hur många personer måste ta reda på det, för att vi ska veta att Hitler är ond är en sanning? Och för alla är inte Hitler ond. En människa som är precis som Hitler och tycker och tänker lika som honom, tycker ju att han är en hjälte naturligtvis. Och vi som inte tycker som honom, tycker ju att han är ond. Och vem kan avgöra om han är ond eller ej? Samma sak är det med påståendet norrlänningar är tystlåtna. Hur vet vi det, hur många norrlänningar måste vi träffa för att veta att det är sanning? Om man inte vill dra alla över en kam, så måste man ju givetvis träffa alla norrlänningar för att veta det. Det är intressanta frågor tycker jag, som man i vanliga fall inte tänker på. I alla fall inte jag.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Allt bra med dig denna torsdag? Snart helg..göra något skoj? kram kram

2009-01-08 @ 19:45:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0