28/7-09 Andra dagen i Side, Turkiet

Dagens ordspråk: När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

Hallå!

Idag har jag tänkt att skriva om vår andra dag i Side i Turkiet. Jag hoppas ni tyckte att det var kul att läsa de förra inläggen, för jag kommer att skriva om hela veckan i bloggen! Men eftersom att jag gör andra saker nu i veckan när jag är hemma vill jag ju berätta om det med. Så det jag har gjort idag är att sola i trädgården! Det var jättefint på förmiddagen så självklart gick jag ut och solade, jag vill ju inte förlora brännan på en gång heller, ;) Satt ute en två timmar nästan, för den började det bli lite molnigt. Känns så konstigt när det är 26 grader i skuggan här i Sverige och jag tycker det är varmt! Det var ju dubbelt så varmt i Turkiet, så det känns lite konstigt, men allting är ju relativt. Ikväll blir det att åka hem till Chenfei där hon ska bjuda mig och de andra tjejerna i klassen på kinamat! Ska bli jättekul att träffas alla igen och prata, mysa och ha det trevligt. Jag har ätit kinamat hos Chenfei och hennes mamma förut och de lagar jättegod mat!

Andra dagen i Side 28/7 tisdag: Efter att vi hade varit på stranden på måndagen och vi tyckte att det var så bra och mysigt där, beslutade vi oss för att åka dit idag igen! Vi gick först ner och åt frukost och sen när vi hade packat i ordning allt gick vi ut och väntade på bussen. Idag såg vi att det bara var vi tre som skulle åka dit så tidigt, men det gjorde ingenting för vi kunde åka i alla fall. Det var skillnad att åka bara vi tre mot att åka många, kan jag säga! Idag körde han hur snabbt som helst och då menar jag verkligen snabbt! Han körde på vägen där det var flera gatugupp, men inte saktade han ner farten för det. I ett av guppen gick det riktigt fort, och vi FLÖG ur våra säten, haha! Vi hoppade en bra bit ovanför sätena för att han körde så fort. Mest synd var det om Anders, för han hade inget säte framför sig och han höll på att ramla ut på golvet. Som tur var hände det inget, annars hade det kunnat gått rätt så illa. Vi blev väldigt förvånade och asgarvade nästan hela vägen till stranden efter det. Han som körde hade också lite kul åt det där och flinade och sa "Sorry!" haha! Eftersom att vi tyckte att det var så kul gav vi han lite dricks. Han förstod nog att det var för den roliga åkturen, ;)

På stranden låg vi ungefär lika länge som förra dagen. Det var fruktansvärt varmt och det blev väldigt jobbigt så det blev många turer ner till vattnet. Jag försökte pressa i solen men det gick inte så bra, så jag fick sola under ett parasoll. Även fast jag då fick lite skugga fick jag ändå färg på mig, för jag blev röd efter solen. Mamma som hade suttit en hel del under parasollet den dagen var skitröd i fejjan, så solen tog verkligen mycket ändå.
Lite senare under dagen gick vi upp till restaurangen och tog en hamburgare. All värme gjorde att vi inte blev så hungriga, men vi åt någonting lätt i alla fall för att vi skulle stå oss. Vi behövde även dricka mycket vatten för att det var så varmt, vilket jag hade lite svårt för. Jag drack nog alldeles för dåligt och det resulterade såklart i huvudvärk, men när jag hade druckigt lite så gick det över. Under hela den här veckan hade jag aldrig, och då menar jag verkligen aldrig, någon värk i mina muskler. Det var så underbart skönt så det var inte sant! Min värk blir bättre utav värmen och jag har nog aldrig mått så bra som jag gjorde när vi var i Turkiet, om man räknar under de här 8 åren som jag har haft värken.
Huvudvärken som jag hade berodde ju bara på att jag hade druckigt för lite och det var inte så många gånger som jag hade det, så det räknas inte.

På kvällen sen tog vi oss en tur för att leta upp en restaurang. Den här gången tog vi rätt väg för att komma till marknadena, så vi slapp ta en omväg. Vi hade inte bestämt vart vi skulle gå eftersom att vi inte visste någon bra restaurang, så på vägen till vårt letande gick vi lite i basarerna. Det var många som sålde samma saker, krimskrams och en massa kläder blandat med skor och väskor. Det var roligt att titta och alla vi gick förbi hade något som de ville sälja. "Vänta, jag har något alldeles speciellt jag måste visa dig! Vi har ett specialerbjudande idag också", det var något som alla sa nästan och så fort man tittade på något kom de framspringandes. Jag tittade på en Adidasjacka som jag tyckte var snygg. Försäljaren såg att jag tittade och tog fram den så att jag fick prova den. Han ville absolut inte ge med sig när vi försökte pruta, så vi gick därifrån. Jag ville jättegärna ha den där jackan, så vi tänkte att vi kunde gå tillbaka dit sen. Man ska försöka att inte visa sig vara för intresserad, men det är svårt när man vill ha någonting. När vi sen gick tillbaka efter restaurangbesöket och han såg oss kolla omkring slängde han Adidasjackan framför mig på en av klädhögarna, haha! Så bra gick det för mig att inte visa mig intresserad.

När vi hade gått förbi många av basarerna såg vi en restaurang som hette Lavash! Det stod en man där utanför som skakade hand med oss och vi tyckte att restaurangen verkade bra. Vi bestämde oss för att äta där och han blev jätteglad! Maten var verkligen jättebra där, mycket bättre än gårdagen. Priset var även billigare där och det var ju ett extra plus när maten var så bra! Det var väldigt varmt att äta där, för tisdagen var en av de varmaste dagarna. Lägg sedan på att det var så fuktigt där, så det blev hur varmt som helst! När vi ville få notan och betala sa de att vi skulle vänta och ta lite frukt. Vi ville inte det men servitören sa att han redan hade beställt åt oss, haha! Vi var glada att vi stannade för frukten var verkligen jättegod! Den var fint uppskuren också och den behövde vi inte betala för. De frågade även på restaurangen vart vi kom ifrån och då sa vi Sverige. En av servitörerna frågade då vad vi hette och hur vi mådde. Det lät som "Hur mår dy?" och "Vad heter dy?" det lät lite kul, hehe. När de sedan skulle ta våra tallrikar när vi hade ätit klart frågade dem "finnish?" "yes", svarade vi då. Då frågade han igen "finnish?" och då fick vi säga nej, haha! Det var en liten ordlek, om vi kom från Finland, haha. Det var kul!


Utanför ett av våra fönster i lägenhetshotellet.




Så här såg det ut utanför vårt hotell när vi var på väg till marknaderna och
restaurangerna. Hotellet låg verkligen i en lugn omgivning, om man säger så.
Vi hörde jättemycket syrsor när vi gick där, de lät jättemycket som om de var någon
elektrisk apparat. På  den andra bilden ser ni även en bil lite längre bort, de kunde inte få igång
den och vi erbjöd hjälp men de klarade sig ändå.


Min Adidasjacka som jag köpte i en av basarerna.



Restaurangen Lavash! Den här restaurangen gillade vi väldigt mycket och
vi gav den betyget 3 stjärnor. Bra personal, bra priser och jättegod mat!
De serverade även jättegott bröd där!


Imorgon kommer det lite mer bilder från vårt hotell på poolen och på mig! Då får ni se mer bilder och läsa om vad vi gjorde då för någonting!

Kommentarer
Postat av: LIFE BY Marielle

du verkar ha haft det underbart :) skulle helst av allt också vilja åka utomlands nu, så mycket..

PEACE

2009-08-05 @ 18:59:09
URL: http://mariellem.blogg.se/
Postat av: Emma

ååh vad avundsjuk jag blir! ;D

2009-08-05 @ 20:02:42
URL: http://emmichs.blogg.se/
Postat av: SANNA

Ha en bra Torsdag! :) Kram♥

2009-08-06 @ 01:09:38
URL: http://HTTP://SANNAAKARIN.BLOGG.SE
Postat av: Maria

Vad fin jackan du köpte är! Fick du prutat någonting på den när ni gick dit andra gången, eller köpte ni den för det priset den hade?

Jättekul att du skriver om vad ni gjort. :)



svar: Då kommer du ju bättre ihåg resan senare också, när du skriver ner den så länge som du har den i gott minne.



Sudoku är kul! Det satt jag och spelade på min förra också, på den nya sitter jag hela tiden och spelar någonting som heter City Bloxx.



Haha, ja det låter nog som att man lätt blir förvirrad av det där.

Bra att du vant dig nu i alla fall.



Oj, vad avundsjuk jag är! Tänk om det vore så varmt här omkring också..

2009-08-06 @ 20:04:33
URL: http://various.blogg.se/
Postat av: Emma

hihi tack:)

jag bodde på ett femstjätnigt hotell som hette pegasos world :)

2009-08-06 @ 20:32:16
URL: http://emmichs.blogg.se/
Postat av: Anonym

hittade till din blogg och såg att du varit i turkiet! jag ÄLSKAR turkiet! .. har nydligen kommit hem därifrån och vi var också på lavash o åt. två gånger tillomed ;) haha

marias besökte vi också :)

bra blogg förresten

2009-10-11 @ 20:17:59
URL: http://lagomsmart.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0