27/7-09 Första dagen i Side, Turkiet

Dagens ordspråk: Hem ljuva hem.

Hallojs!

Nu är det dags att skriva om vår första dag som vi hade i Side i Turkiet! Jag tycker att det är jättekul att skriva om allt, för då känns det som om jag upplever allting igen. Det enda som är negativt med det är att jag saknar det ännu mer när jag kollar igenom alla bilder. Men som jag skrev i förra inlägget, det är när man längtar tillbaka som man vet att det man har upplevt är bra!

Första dagen i Side 27/7 måndag: När jag vaknade på morgonen såg jag att det var jättefint väder ute! Det kändes overkligt att vi faktiskt var i Turkiet, men det kändes så jäkla bra att vara där! På morgonen när vi hade vaknat och gjort oss i ordning gick vi iväg till frukosten som var vid restaurangen vid hotellet. De hade dukat upp bröd, grönsaker och juice och kaffe, te, sylt, allt möjligt! Och självklart vattenmelon. Det är verkligen utomlandskänsla att äta det till frukost! Smöret smakade inte alls som hemma, smakade i princip ingenting av det. Jag tyckte att det var så kletigt och att det kändes som ett flottigt lip gloss efteråt, hur mycket man än hade torkat med servetten, haha! När vi hade ätit klart gick vi in och böt till bikini för vi hade ju bestämt oss kvällen före att vi ville åka ner till stranden redan första dagen! Det vi inte visste då innan. var att det gick en gratis buss som hämtade upp oss på hotellet! Bussen var en gammal omgjord "Dolmus", som de tog upp folk i.  Dolmus är en slags liten buss och själva ordet dolmus betyder proppfull på turkiska. Det var en ung kille som körde och han kom och hämtade upp oss. Första bussen som gick på dagen var vid kl 10.00 så den hoppade vi på. Tänk vad härligt att redan kunna bada och sola så tidigt på morgonen! Fast 10.00 var klockan lokal tid, Turkiet ligger en timme före oss i Sverige. Bussen körde oss till den östra stranden i Side. I Turkiet kör de inte alls som oss här hemma, det kan jag ju lova. De kör som galningar och som om de vore biltjuvar, de körde jättesnabbt! Det blev väldigt skumpigt på vägen då kan jag säga, haha. Om det är någon i vägen för dem så tutar de, och det händer ungefär varannan sekund, men de använder det även om de vill hälsa på någon, märkte jag.

När vi kom till stranden vart vi välkomnade av en kille som hette någonting som jag inte kommer ihåg. Namnet var väldigt svårt att uttala och även om jag skulle komma ihåg det skulle jag säkert inte kunna stava det. Han kom fram till oss direkt och sa "Hello my friends!" och presenterade sig. Riktigt trevlig var han! Han sa också "I guess it's your first day here" Haha, det tyckte jag var lite roligt, för det såg han säkert på våran bränna. Jag tyckte att jag var brun när jag var hemma i Sverige, men i jämförelse med honom och alla andra så kände jag mig ganska blek. Han berättade att vi skulle ligga på den främre raden av alla solstolarna, det berodde nog på vilket hotell vi kom från, tror jag. Han sa också att om vi handlade dricka eller mat där skulle få ligga gratis på solstolarna, vilket annars kan kosta väldigt mycket. Det tyckte jag var väldigt bra, för vi beställde dricka av honom och då gick han upp till restaurangen och gick ner och gav det till oss vid solstolarna! Snacka om service, haha! När vi hade pratat klart med honom gick vi i havet direkt för det var så himla varmt i solen! I havet var det 27 grader varmt, så det var så skönt att gå ner och bada! Det var vågor där också så det var riktigt roligt att bada och dyka i dem. Blev dock väldigt jobbigt att komma upp ur havet, för vågorna gjorde så att jag ramlade flera gånger. Efter ett antal försök lyckades jag, dock med uppskrapna knän och hela stranden i bikinin. Men det gick bra ändå!

Vid en halv 4 tog vi bussen hem till hotellet igen. Vi hade ju solat från kl 10.00 och i 5,5 timmar framåt, så vi ville inte bränna upp oss första dagen och det gjorde vi inte heller! Berodde nog på att vi hade grundbrännan redan innan. När vi kom tillbaka tog vi oss ett dopp i poolen på hotellet och sen gick vi in och vilade vi en stund och gjorde oss i ordning och när klockan ungefär var 19.30 gick vi ut för att äta mat! Vi gick en bit för att sen ta en taxi in till Side, men självklart gick vi fel så det blev ganska långt. Men vi stötte på en man som jobbade vid en restaurang. Han ville att vi skulle äta där men det var ju inte direkt dit vi skulle. Han hjälpte oss i alla fall med att visa vägen till taxistationen och gav oss ett råd att alltid fråga innan vad taxiresan skulle gå på. Ibland kunde de höja priset till nattaxa när det egentligen skulle vara dagtaxa. Det var ett väldigt bra och användbart tips!
Vi kom till sist fram till taxistationen där det stod många taxibilar och väntade på att få kunder. På vägen dit var det många försäljare som ropade att man skulle komma. De frågade också vart vi kom ifrån och när vi sa ifrån Sverige så sa dem "Tjena, tjena kompis" haha! De hade lärt sig lite fraser på svenska men tjena, tjena kompis var den som vi hörde mest.

I alla fall, vi fick tag på en taxi (som heter och stavas Taksi, på turkiska) och åkte in till Side centrum. Det var billigt att åka taxi i Turkiet, om man jämför med vad dem tar här. Visserligen kanske vi inte åkte så långt, men vi hade aldrig orkat gå den biten i värmen, när vi redan hade gått en eller två kilometer redan i 40 gradig värme. För oss tre kostade det 10 turkiska lira och det är ungefär 50 svenska kronor. Taxichaffuören var väldigt trevlig och öppnade dörren både när vi skulle gå in i bilen och när vi skulle gå ur den. Väl i Sides centrum gick vi längs en gata och där stötte vi på en man som sålde mattor. Han frågade genast vart vi kom ifrån och sa att han hade varit i Norrland i Sverige. Han berättade på svenska att han inte gillade våra myggor, haha! Det var lite roligt. Världens längsta ögonfransar hade han också, lite orättvis när han inte är tjej, ;) Han ville att vi skulle stanna i hans affär och dricka te med honom. Att dricka te med försäljaren gör dem för att de vill diskutera ett bra pris. Men vi ville inte köpa någon matta och vi var så hungriga så vi fick gå vidare. Vi var tvugna att lova att vi skulle komma tillbaka sen och dricka hans te. Han pratade om att det var viktigt för honom och klappade sig för hjärtan hela tiden. Han var som sagt väldigt trevlig, men vi gick inte tillbaka dit. Jag tycker det var bra eftersom att jag inte gillar te och hade jag sagt det hade jag förolämpat honom, för de blir det om man säger så. Hoppas han tog det på rätt sätt i alla fall och förstod att det inte var något personligt!

Vi gick och letade matställe och hittade till slut ett kebabställe som verkade bra. Kebab är inte samma sak i Turkiet som i Sverige, tack och lov för det eftersom jag inte gillar kebab, utan kebab i Turkiet betyder grillat! Restaurangen hette Ugur. Efter att ha tittat i menyn bestämde jag mig för att ta ett grillspett med kyckling! Först fick mamma och Anders maten och till mig sa dem att kyckligen skulle komma imorgon. Servitören sa att jag fick sova på deras hammock och vänta, haha!
Det var ju lite kul men jag fick min kyckling. Det var jätteskönt att sätta sig där för det var så varmt på kvällen! Det var varmast i början av veckan och väldigt fuktigt, så det blev väldigt jobbigt att röra sig. Innan vi gick därifrån kom vi på att vi skulle skriva upp restaurangens namn, ifall vi kom dit igen. Vi gav den även ett betyg. Betyget blev inte sådär jätte högt, den fick bara en stjärna av oss. Det som spelade in var att det inte var någonting jättespeciellt och så. Vi gick på en mycket, mycket bättre restaurang på tisdagen!

Efter restaurangbesöket kollade vi lite mer på marknadena som sålde mycket väskor, kläder, smycken och allt möjligt. Jag köpte ingenting första dagen utan vi kollade bara. När vi hade kollat klart åkte vi med en Taksi tillbaka till hotellet. Klockan var ganska mycket och vi var jättetrötta för värmen tog verkligen energi, så vi gick in och kollade lite på TV. Det var bara tyska eller turkiska TV-program så det vi kollade mest på var BBC News! Haha, då har man verkligen brist på bra tv-program, ;)


Jag på hotellets balkong innan vi skulle gå och äta frukost. Efter det tog vi
bussen till den östra stranden!



Stranden! Åh, vad jag längtar tillbaka när jag ser den här bilden. Vattnet
var så varmt, 27grader! Det var vågor och klarblå himmel. Stranden var så
varmt så vi var tvugna att ta skor på oss ner till vattnet.



Att sitta här på strandkanten och låta vattnet skölja över en var såå härligt!


En trött och sliten Marie. Här släppte Taksin av oss vid Takistationen.
Jag står vid någon fin pelare i Side Centrum.



Den här bilden blev fel, var inte meningen att det skulle bli någon bild alls.
Men den är faktiskt bra på ett vis, för den visar hur bruna mina ben var första
dagen, haha! Jag har tagit mer bilder på benen så efter att jag har visat alla
bilder kan vi jämföra hur bruna dem blev sen, ;)



Den här bilden bjuder jag på! Efes är öl på turkiska, och tro det eller ej men
jag har faktiskt bara druckit en. Det ser ut som om jag har druckigt 10 stycken,
men så var det inte. Sliten var jag här av all värme. Bilden är tagen på restaurangen
Ugur.


Det här var då första delen av min resa! Om ni missade mitt första inlägg med resturen så finns det i inlägget under.
Nästa del kommer imorgon så glöm inte att titta då! Då kommer det ännu mer bilder och jag berättar om vad vi gjorde mer! =)

Kommentarer
Postat av: Anonym

härliga bilder :)

2009-08-04 @ 21:57:31
URL: http://seelmic.blogg.se/
Postat av: Anonym

hehe, allt bra idag ? =)

2009-08-04 @ 22:13:00
URL: http://josefinesoderberg.blogg.se/
Postat av: lisette

Hej hej :) tänkte bara tipsa dig om min outlet-blogg där jag säljer massa kläder väldigt billigt, saker jag knappt använt eftersom jag har för mycket kläder.. Tycker därför det var en toppen idé att sälja massa kläder så att andra kan få nytta av dem, kanske finns något för dig :)

ta en titt på : Http://lisettee.blogg.se/outlet



Tack för tiden, kram lisette! Skriv så snabbt du är intresserad så ordnar vi de..

2009-08-05 @ 00:15:28
URL: http://lisettee.blogg.se/
Postat av: Louize:)

Rösta gärna på mig :d

http://jeffelina.blogg.se/2009/may/12-maj-l.html



Är nummer 6

2009-08-05 @ 00:41:30
URL: http://thegirlfromstockholm.blogg.se/
Postat av: Deniesé

sv: Oj då har ni med andraord inte frusit när ni varit där :P haha vad gjorde ni för kul då? :)

Kram

2009-08-05 @ 10:55:10
URL: http://liketolive.blogg.se/
Postat av: Erica

Välkommen hem! Härliga bilder!

2009-08-05 @ 14:52:12
URL: http://faithhopelove.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0