Musiksoldater och Tattoo


Va skönt det var att bara ha en lektion idag!
Vi hade ju ljudteknik och idag gick vi jobba i ett program som heter Cubase. I det programmet kan man lägga olika spår med olika instrument och man spelar på en synth som är kopplad till datorn. Om man spelar lite lite fel så kan programmet rätta till det så att det spelas exakt rätt istället. Det är lite fränt! Men i kursen ska vi inte bara jobba med Cubase, vi ska blandannat lära oss hur man sköter mixerbord och sånna saker.

Efter att jag hade slutat gick mamma och jag lite på stan och kollade. När vi gick där kände jag att jag hade väldigt ont i min högra axel och det gick upp i högra delen av nacken. Kändes nästan som om jag hade nackspärr fast jag inte hade det. Svårt att förklara. När jag kom hem sen fick jag jätteont i huvudet och jag vilade en stund. Huvudvärken är inte borta än, det blir nog att sova bort den sen ikväll när jag ska lägga mig.


Jag lovade förut idag att jag skulle berätta om Tattoo konserten i Nobelhallen igår! Det var väldigt roligt att spela och se de andra orkestrarna och musiksoldaterna som spelade och marscherade.

Vi skulle samlas vid kl 18.30 men jag kom innan kl 18.00 för då började konserten och Bofors musikkår spelade! De är en stor orkester och de är jätteduktiga på att spela. För att komma med i den orkestern har de intagningsprov som man måste klara. Vad jag har hört så tar de inte in så många per år. Det är en orkester att se upp till! Jag har bara sett dom en gång tidigare och det var för några år sedan på någon julkonsert som jag var med och spelade på tror jag. Då gjorde de ett jättebra framträdande med en låt som jag inte kommer ihåg namnet på. Det var roligt att se och höra. Men de var duktiga igår också! De spelade lite blandade låtar, bland annat några Michael Jackson låtar!
  Efter att dom hade spelat så tror jag att det kanske var musiksoldaterna som spelade. Helt säkert vet jag inte för jag och de andra i Paradorkestern var och stämde våra instrument.
  Vid 19.15 var det i alla fall våran tur att spela. Vi spelade först en låt som heter Splanky där drillflickorna var med och dansade till! Sen spelade vi Långstrump Samba, och sist en låt ur Pirates-filmerna!
Det var väldigt kallt där ute på isen som vi satt och spelade. Vi hade inte på oss våra paradenuniformer utan svarta jeans och vår gröna orkestertröja! Orkestertröjan är en kortärmad Pikétröja och det var jättekallt att sitta i bara den utan en tröja och spela. Det gick ganska fort att spela våra låtar, men man blev kall ändå. Men värst kall var jag nog om händerna och då är det svårt att hinna med och spela när det gick fort. Men det gick bra ändå!
  Efter vi hade spelat packade vi ihop våra instrument och gick ut och kollade på resten av konserten. Då var det dags för musiksoldaterna att marschera och spela samtidigt! De är musiker som har gått lumpen och blivit musiksoldater. Jag är jätteinponerad av deras framträdande! Alla gick med samma fot samtidigt, de gick mot varandra och diagonalt, gjorde mönster och andra saker som är svåra att förklara. De spelade medan de gjorde det och utan noter! Och det var många låtar som de spelade. Det är oerhört skickligt att kunna spela de där låtarna samtidigt som de marschera runt som de gjorde. Om ni någon gång får chansen att se musiksoldater marschera, ta den då! Det är väldigt häftigt att se kan jag lova!




När jag stod och tittade så kom jag på att jag skulle ta kort på
musiksoldaterna, men när jag kom på det så stod de längst bort.
De var över 30 st, säkert närmare 40 st som marcherade!
Publiken sitter på höger sida och är inte med på bilden.












Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0