Hälsa



Idag är det en riktig plugg och läx-söndag.
Vi missade två mattelektioner nu i veckan för att det var mini maran i onsdags och musikalen Spring Awakening i torsdags. Då fick vi i uppgift att räkna det som vi egentligen skulle ha gjort på lektionerna och det har jag nu gjort. Jag har även gjort läxan i engelskan, läst psykologi och gjort min idrottsläxa. Vad allt känns bra när man har fått undan alla läxor och man bara kan koppla av sen!

Jag har teoretiska idrottslektioner där jag får göra skriftliga uppgifter. Uppgiften som jag hade den här gången handlade om vad som är hälsa för mig. Hälsa är ingenting som man brukar tänka på, men det är så mycket mer än att bara vara frisk eller sjuk. Det finns jättemycket saker som påverkar hur man mår som man bara tar naturligt och inte tänker på. Men om man skulle ta bort dom sakerna som gör att man mår bra, då skulle man sakna dom och inte alls må bra.
Allt som får oss att må bra är hälsa!


Här har jag skrivigt ner några exempel på vad som är hälsa men som man kanske inte tänker på:

*Att träffa och va med dina kompisar. Om du inte skulle träffa dom så skulle du inte må bra.
*Att inte vara stressad och inte ha alldeles för mycket läxor är bra hälsa för då kan du slappna av. Att vara stressad gör att man bland annat spänner sig.
*Göra det man tycker är roligt! Om man till exempel har något intresse som musik eller någon sport. Man mår bra när man får göra det man tycker om. Vad tråkigt det skulle vara annars!

För mig är hälsa jättemånga saker. Om jag går upp ur sängen en morgon och känner att jag inte har ont så är det jättebra hälsa för mig! Att ha ont tar energi från både kropp och humör. Klara en skolvecka med värken och att kunna vara ute och cykla. För mig är det mycket svårare att gå än att cykla! Träffa mina kompisar är också viktigt för utan dom mår man inte bra. Att få tillräckligt med sömn och vila är också hälsa för mig. Om jag inte får vila efter skolan så orkar jag inte med att göra läxorna eller vara med kompisar. Det finns jättemycket som spelar roll för att man ska må bra och ha en bra hälsa!
Det här är några viktiga saker för mig som är hälsa.

Vad är hälsa för dig?


Kommentarer
Postat av: alexandra

hälsa för mig är att personer i ens omgivning i huvudsaken mår bra, att dem är friska. och när jag menar friska så tänker jag på sådana saker/ sjukdomar som inte kan få dem att må bättre med tex olika slags hjälpmedel, medicin eller föremål. som t.ex. min pappa har cancer. första gången jag in public berättar det så här.

att vetat att han mådde bra hade fått min hälsa att vara ännu bättre. mår någon dåligt mår man själv dåligt eller hur?

jag beundrar dig som är rörelsehindrad att du ändå tar vara på livet för som sagt det är inte den typ av hälsa som förlänger livet utan det är den hälsan man har inom sig. med sig själv.

kram!

2009-08-02 @ 00:20:28
URL: http://olunia.blogg.se/
Postat av: alexandra

för att inte göra saker och ting missuppfattade... så vet jag inte riktigt hur det är med min pappa om det kommer att bli bättre. för just nu går han faktiskt på strålbehandling men dem vet inte än (förrän dem har fått proverna) hur det blir sen... ¨

kram

2009-08-02 @ 00:22:28
URL: http://olunia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0