Studioinspelning


Halluu!

Idag har det faktiskt varit en riktigt rolig dag!
Skolan började vid 9.30 för att vi skulle ta kort till vårat skivomslag som vi ska ha.
Vi hade ju pratat om att vi skulle vara sminkade som kiss för att vi har gjort om deras låt I was made for lovin' you till en dansbandslåt, men vi ångrade oss och bestämde att vi inte skulle vara sminkade, just för att det kanske inte skulle se så dansbandsaktigt ut. Lite synd kanske, men det gör ingenting! Vi körde i alla fall på svarta byxor, skjorta och slips.
På kortet skulle vi le mycket också så att det skulle vara dansbandsaktigt, haha! Som bakgrund hade vi den röda ridån som finns i aulan på vår skola. Det blev nog bra!
Imorron ska vi framföra våran låt live inför de andra esteterna, och då ska vi ha samma kläder på oss som på kortet.  Kanske ska vi ha bakåt slickat hår, men det vet man aldrig. Vi får se hur det blir imorron med den saken!

När vi hade tagit kort var det dax att gå till Kulturskolan för att spela in våran låt i studion!
Jag har aldrig spelat klarinett i en studio, och aldrig spelat klarinett med en mickrofon heller.
Lärarna frågade mig om jag visste hur vi skulle micka den, men jag hade ingen aning. Det hela slutade med att jag spelade och så var det en kondensator mickrofon. En kondensator mick tar upp väldigt mycket ljud, och då behövde jag inte stå så nära när jag spelade. Först tog vi en soundcheck, och efter det skulle vi spela in "på riktigt".
Jag var faktiskt nervös, för jag ville ju inte spela fel även fast det inte skulle göra någonting, men vi hade bara en halvtimme på oss. Men jag hade inte behövt vara nervös, för jag spelade inte fel en enda gång och allting gick jättebra!
Det enda som var lite jobbigt när vi spelade in i studion var att jag stod upp, och då har jag svårt att stampa takten med foten. Eftersom att jag var nervös också, så var jag lite skakig i benen. Men jag kom på en bra idé, att jag behövde ju inte stampa takten med foten. Jag kunde ju klappa takten med pekfingret på klarinetten! Det gjorde jag, och då gick det mycket bättre. Det finns ingenting som inte går att lösa! Man får tänka till lite bara. Det är samma sak som när jag cyklar, när kraften inte räcker till i benen får jag ta till armarna. Här kunde jag klappa med fingret istället för att stampa takten med foten!

Imorron är ju sista dagen på den här temaveckan, och då ska vi spela upp våran låt live inför de andra.
Som tur var, så har jag ju scenvana för jag har ju spelat med orkestern flera gånger. Det är bara det, att när man spelar med orkestern så är man flera som spelar samma instrument och då är jag aldrig nervös. Men imorron ska jag spela klarinett själv, och det är nervöst! Men jag vet ju att jag kan låten, och att det säkert kommer gå jättebra.
Jag kommer ihåg en gång när jag gick i 6:an, då skulle jag spela solo på ett förspel på en låt. Jag var så nervös att jag inte kunde sova kvällen innan, haha! Men då var det för hela skolan, och nu spelar jag med flera.
Och i 9:an var jag skolans Lucia! Jag och Sanna fick turas om att vara Lucia två gånger var, och då hade vi levande ljus i håret och sjöng solo med en tjej till. Om jag har gått med levande ljus i håret och sjungit inför hela högstadiet, då kommer jag klara spelningen imorron hur bra som helst!

Kommentarer
Postat av: Viktoria

Oh tackar så mycket !

Oh de låter jobbigt, hur är de med de nu då?

KRAM

2008-10-16 @ 20:22:21
URL: http://viickii.blogg.se/
Postat av: Louise

hehe det är lugnt! :)



Javisst är de det!

Men eller hur. Älskar att kunna hjälpa andra.



Jaså? vad spännande! Du får lägga upp så vi andra också får höra! :)

Jag har bara jobbat idag å tagit det lugnt.



Händer i helgen då?



Puss!

2008-10-16 @ 22:29:55
URL: http://lowice.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0